van Diakopto naar Kalogria - Reisverslag uit Kalogria, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu van Diakopto naar Kalogria - Reisverslag uit Kalogria, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

van Diakopto naar Kalogria

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

05 Mei 2010 | Griekenland, Kalogria

Van Diakopto naar Kalogria.

`s Morgens worden we wakker van het geblaf van de honden, ze hebben waarschijnlijk een vuilnisbak gevonden waar ze om knokken. Toch valt het tot nu toe mee met deze zwerfhonden, waarschijnlijk zijn er in de grote steden meer.

Een deel van onze tocht van vandaag gaat van Diakopto naar Kalavryta door de Vouraïkos kloof.
We besluiten niet met het tandradbaantje te gaan maar met de camper ( 14 tunnels, lijkt leuk, maar dan zie je toch niet zoveel?) Het blijkt een goede beslissing.
De weg is prachtig en er zijn veel mooie uitzichtpunten. We zien veel brem en andere mooie bloemen, die je bij ons niet vindt.

We stoppen bij het Moni Mega Spilaio, een klooster waarvan men aanneemt dat het het oudste klooster van Griekenland is. Eerst herkennen we het niet als zodanig, maar ontdekken dan dat er een nieuw klooster omheen gebouwd is. Het oude klooster is heel klein en binnen weggestopt.
Het ziet er prachtig uit met mooie iconen, fresco`s en kandelaars. Men is er erg zuinig op en zodra wij weggaan worden de kaarsen weer gedoofd en gaat de deur weer op slot.

We rijden verder door het mooie landschap en besluiten dat we aan de kust bij Kalogria willen overnachten.
Daar aangekomen zien we een grote bosbrand op de berghelling, eerst denken we dat de brandweer het vuur zijn gang laat gaan, maar dan blijkt dat het zeer gecontroleerd gebeurt en bij navraag horen we dat wanneer het vuur onder controle is de blusvliegtuigen komen om alles na te blussen.
We mogen op de camperplaats blijven staan en gelukkig is de wind de andere kant op zodat de brandlucht ons niet zo erg bereikt.
Spannend om te zien hoe de blusvliegtuigen het water uit zee opzuigen en precies op de juiste plaats weer neerlaten.
Het blijft de hele nacht onrustig op de berg met veel brandweerlieden die alles in de gaten houden.

Van Kalogria naar Olympia.

De volgende dag gaan we verder naar Olympia. We rijden door een vlak landschap met veel fruitbomen die in bloei staan. In Pirgos eerst even naar de Lidl voor de nodige frisdranken en dan verder naar Antiek Olympia.
We installeren ons op camping Diana, heel klein en gezellig met veel bomen voor de nodige schaduw.
`s Avonds komt de eigenaar, een man van 78 jaar, een praatje maken. Hij spreekt Frans, Duits en Engels, maar dan alles door elkaar en begrijpen van hem dat hij boeken schrijft, er ligt net weer een manuscript klaar over Plato dat naar de uitgever gestuurd moet worden. De volgende dag laat hij ons trots de enveloppen zien waar alles inzit.
Ik ontvang als geschenk een prachtige citroen, door hemzelf uit de boom geplukt met een speciale stok,
wat nog niet eens zo eenvoudig was.

De opgravingen van Antiek Olympia zijn indrukwekkend. Heel interessant is de tempel van Zeus waarvan de zuilen bij 2 aardbevingen verwoest zijn.
Het stadion is aantrekkelijk voor de vele bezoekers die er wedstrijdjes doen op de lange atletiek baan en zich in oude tijden wanen.
In het Archeologisch museum hebben we prachtige voorwerpen bekeken w.o. de beeldhouwwerken die bewaard zijn gebleven van de tempel van Zeus.
We hebben er een heerlijke dag doorgebracht wandelend langs de opgravingen en genietend van het mooie weer.

Morgen gaan we weer verder!