Delphi - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu Delphi - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

Delphi

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

24 Mei 2010 | Griekenland, Delphi

Delphi

Volgens de legende liet Zeus twee adelaars uit vliegen vanaf de twee uiteinden van de wereld.
Hun paden kruisten elkaar boven Delphi en daarmee was vastgesteld dat Delphi het middelpunt van de aarde was!
Vanaf de 8e eeuw v Chr. was Delphi het heiligdom en verblijfplaats van de God Apollo, waar mensen naar toe trokken om de God te raadplegen.

We gaan er `s morgens heen en hebben even moeite een parkeerplaats te vinden, een lange weg langs de opgravingen en weinig ruimte, maar we vinden er toch een plekje en ontdekken dan dat het nationale museum dag is. We mogen gratis naar binnen.

Delphi ligt ook weer tegen de berg opgebouwd, maar we zijn inmiddels aardig getraind en beginnen vol goede moed aan de tocht naar boven.

De Heilige Weg slingert zich lang ruïnes van monumenten en votief-kapellen of schathuizen naar boven.
Langs het heiligdom van Apollo, dat het hart van het complex vormt, naar de Heilige Bron en het Stadion dat heel goed bewaard is gebleven.

Hijgend komen we boven aan en worden beloond met een prachtig uitzicht op de opgraving en de omgeving.

Weer beneden aangekomen bezoeken we ook het museum dat 13 zalen telt.
Het beroemdste stuk is het bronzen beeld van de Wagenmenner, in 478 v Chr. vervaardigd en geheel intact. Verder zijn er kunstwerken uit de “schathuizen”, geschenken van steden die dankbaar waren voor ondervonden voorspoed na een gunstige voorspelling van het orakel.

Het Orakel van Delphi

Het Orakel van Delphi was een medium dat in trance antwoord gaf op vragen gesteld door mensen die een bepaald bedrag betaalden en een dier offerden op het altaar.
Het medium raakte in trance door de dampen die uit een spleet in de rots opstegen. Zij kregen een dubbelzinnig antwoord dat door de priester geïnterpreteerd werd.

We hebben nog een paar dagen over voor we weer op de boot richting huis moeten en omdat we moe zijn van alle indrukken die we de afgelopen weken hebben opgedaan, besluiten we nog een paar dagen lekker uit te rusten aan het strand.
We rijden weer naar het mooie zandstrand van Kalegria, op de Peloponnesos en zullen ons de komende dagen daar vermaken.