Osios loukos - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu Osios loukos - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

Osios loukos

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

24 Mei 2010 | Griekenland, Athene

Van Athene naar Delphi.

We hebben ons een beetje verkeken op de afstand, dachten dat het korter was en kunnen onderweg ook geen plek vinden om te overnachten. Dan vandaag maar een wat langere tocht dan we gewend zijn.

We gaan vòòr Delphi bij Distomo van de weg af en bezoeken het Osios Loukos klooster. Het ligt op een mooie plek, in een boomgaard en is gewijd aan de kluizenaar en genezer de Heilige Lucas.
In architectonisch opzicht is het een van de belangrijkste middeleeuwse gebouwen van Griekenland (alweer volgens de reisgids!)
Van buiten ziet het er eenvoudig uit, maar binnen gaat een interieur met mozaïeken op een gouden ondergrond schuil.
Helaas zijn we er vrij laat en sluit het klooster nadat we er pas een half uur rond gekeken hebben.
Maar dan horen we de gongslagen ten teken dat de Eucharistie begint, zullen de monniken hier ook zingen? We besluiten even te blijven en maken uiteindelijk de hele dienst mee.
Er waren 4 monniken en een pater, verder nog iemand die ook meezong, dus we vonden het een beetje gek om zomaar halverwege weer te verdwijnen uit zo`n klein kerkje, Het zingen viel tegen, maar wat wil je als je de monniken van de Russische kerk gehoord hebt!
Maar het geheel in dat prachtige klooster was toch wel weer een ervaring.

Helaas mogen we er niet overnachten en rijden 15 km verder naar Itea waar we samen met andere campers aan de haven staan.

`s Avonds maken we nog een ommetje voor het slapen gaan en………….. sluiten ons zelf buiten.
Zoals altijd sluiten we alles goed af als we weg gaan, maar hadden geen rekening gehouden met het feit dat het buiten slot weleens in een verkeerd palletje kan vallen en dan kom je er niet meer in. (Nienke en Jasper herkennen jullie dit?)
Nu was dat al eens eerder gebeurt en had de dealer ons een trucje geleerd, maar daar hadden we gereedschap voor nodig en …. dat lag in de camper.
Dus schuren en nog eens schuren op een steen.
Maar dat ging niet zo best. Wij op zoek naar de politie, misschien kon die ons helpen. We hadden die avond 4 politie auto`s langs zien komen, maar nu zagen we er niet een.
Terug bij de camper, ja hoor daar komt de agent eindelijk weer langs.
Het probleem proberen uit te leggen maar de man sprak geen engels. Uiteindelijk snapte hij wat er gebeurt was en wat zegt hij: MORGEN! ……
waar moeten we slapen? Fred kwam er ook aan lopen en wat doet de held?
HIJ RIJDT GAUW DOOR!
Uiteindelijk na heel lang schuren was het sleuteltje klaar en konden we naar binnen. Het was inmiddels 12 uur `s nachts!