Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

Athene

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

17 Mei 2010 | Griekenland, Athene

Athene.

We gaan via de Golf van Korinthos richting Athene, maar eerst blijven we nog 2 heerlijk warme dagen lekker lezen aan het strand bij Psatha. Dan, als we door rijden naar Athene begint het te regenen.
Gelukkig alleen `s nachts en een ochtend, `s middags in Athene klaart het weer op en is het ook meteen weer warm.
We vinden Camping Athens snel en als de camper zijn plekje gevonden heeft gaan we op weg.

We rijden met de bus, die voor de camping stopt, met een noodvaart naar het metro station en zijn binnen de kortste keren in het centrum.
Wat een stad, wat een verkeer, alles krioelt door elkaar. En wat een uitersten: rijkdom, armoede, sjieke hotels en kleine terrasjes in smalle straatjes.
Politieagenten in de binnenstad, op de motor, op jacht naar illegale Somaliërs, die van hot naar her rennen om hen te ontlopen.
Een vlooienmarkt, die zich uitstrekt over het hele centrum….enz enz

En dan die prachtige oudheden, kunstschatten, waar je maar kijkt, om iedere hoek is wel wat te vinden en daar bovenuit torent de Akropolus met het Parthenon en oa de tempel van Nikè.
Daar beginnen we onze ontdekkingstocht en dalen daarna langzaam af naar de oude Agora, waar vroeger het politieke hart van Athene zetelde, en later naar de Plaka, het historische hart van Athene.

In de Grieks orthodoxe Panagia Gorgoepikoos kerk, ook bekend als de kleine kathedraal, maken we op zaterdagavond de Vespers mee, een dienst gezongen door de monniken met de zware stemmen. Jammer genoeg staat de Metropoli, de grote kathedraal ernaast, in de steigers voor een restauratie.

`s Avonds eten we op een terrasje in een klein smal straatje, souvlaki en kebab. En gaan we, na nog in de straatjes er omheen rond geslenterd te hebben weer terug naar de camping.

Zondag ochtend vroeg op want we moeten naar de vlooienmarkt! Een nog grotere heksenketel.
Het begint op het plein bij Monastiraki en breidt zich dan uit via de kleine straatjes met alleen maar winkeltjes, naar de straten erom heen waar de zigeuners zitten met hun waar uitgestald op de grond.
Het geheel doordrenkt met klanken en geuren van de kebab stalletjes. Het is een feest om hier te lopen.

Maar onze ontdekkingstocht gaat verder. Met onze pas voor metro, bus en trolley kunnen we ons makkelijk verplaatsen en alles wat we zien willen, bezoeken. We zien erg veel prachtige dingen, teveel om hier allemaal te benoemen.

We zien veel en vol indrukken gaan we weer verder om onze laatste week op het vaste land van Griekenland door te brengen

Wat mij altijd ook bij zal blijven zijn de zwerfhonden zo triest dat je ze allemaal mee zou willen nemen. We doen het niet, maar zullen een Griekse hond financieel adopteren via een organisatie in Nederland.

• 18 Mei 2010 - 20:18

Marga:

Komen we thuis staan er alweer een aantal reisverslagen van jullie op de mail. Mirjam waar haal je de tijd vandaan omdat allemaal te doen, want zo te lezen komen jullie tijd te kort om alles te bekijken. Echt een grandioos verslag.
    Wij zijn een paar dagen wezen zelen, wel een beetje frisjes en een beetje verschil met jullie.
    Nog een hele goede reis verder en kussen van ons.