Van Olympia naar Dimitsana - Reisverslag uit Dimitsána, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu Van Olympia naar Dimitsana - Reisverslag uit Dimitsána, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

Van Olympia naar Dimitsana

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

05 Mei 2010 | Griekenland, Dimitsána

Van Olympia naar Dimitsana

Over deze tocht kan ik alleen maar zeggen: wat is het binnenland van Griekenland schitterend!!!
Bloeiende bomen, hoge beboste bergen en diepe kloven wisselen elkaar af, met enkele kleine dorpjes, waar je met de camper nauwelijks doorheen komt. Maar iedereen is even vriendelijk en behulpzaam om je langs diverse obstakels te loodsen. Het verbaasde ons hoe weinig auto`s je onderweg tegen komt, waar zijn al die mensen???

We overnachten op de parkeerplaats bij het watermuseum in Dimitsana samen met andere camperaars die we later nog diverse malen tegen komen.
Het watermuseum laat bezoekers zien hoe dmv waterkracht vroeger diverse molens werden gebruikt voor de leerlooierij en het maken van kruid voor de diverse oorlogen die hier gevoerd zijn.
`s Morgens worden we gewekt door de geiten die langs komen en zich tegoed doen aan de prachtige bloemen langs de weg, nou dan kan ik er toch ook wel een paar plukken voor in een vaasje!?

Van Dimitsana naar Kalo Nero

De Lousioskloof.

Van Dimitsana rijden we zo de Lousioskloof in. De Lousioskloof is een van de meest indrukwekkende kloven van Griekenland. Vijf kilometer land en driehonderd meter diep. Op de steile kliffen staan middeleeuwse klooster en kerken. We besluiten het Moni Agiou Ioannou Prodromou klooster te bezoeken, hangend aan de rotsen op de mooiste plek van de kloof, er wonen nog steeds monniken.
Na een aantal kilometers vinden we een weggetje 10 km lang, dat ons naar het klooster zal brengen en lang geleden is geasfalteerd zodat het nu meer kuilen dan asfalt heeft.
Ook hebben de geiten ervoor gezorgd dat er bijna meer keien op de weg dan op de berg liggen.
Gekke geiten, ze springen zo tegen de berg op maar sommigen vallen weer even snel een stuk naar beneden allerlei gesteente meenemend!
Gelukkig komen we geen tegenliggers tegen en belanden we op een parkeerplaats bijna onder in de kloof en…… zien dat er vanaf de andere kant een redelijk goede weg naar beneden is.
Om bij het hangende klooster te komen moeten we nog langs een steil pad verder naar beneden en bedenken onderweg dat deze klim ons ook weer naar boven te wachten staat. Plotseling zien we het klooster ”hangen” een onvoorstelbaar bouwwerk tegen de rots geplakt.
We mogen er naar binnen: voor vrouwen hangen er lange rokken die ze aan moeten over de broek en voor mannen lange broeken. Van binnen is het klooster goed onderhouden en we treffen er ook een klein kapelletje aan ( ook weer in het donker) met fresco`s en iconen. Ook op de wanden buiten het kapelletje zijn fresco`s te zien.
In de ontvangstkamer hangen foto’s van monniken die er gewoond hebben.
We worden verrast door een monnik met een lange baard die ons een kopje Griekse koffie brengt, op de tafel staan Griekse snoepjes waar we van mogen nemen.
Dan beginnen we aan de voettocht terug naar boven. Bij de camper aangekomen rijden we de kloof uit tot we bij de middeleeuwse Kokkoras brug komen en bezoeken daar Antiek Gortys, de fundamenten van de tempel van Asclepios, de God van de Geneeskunst uit de vierde eeuw voor Christus.

Na dit moois allemaal bekeken te hebben rijden we verder om een plaats te zoeken om te overnachten.
Het wordt Kalo Nero, waar we twee dagen aan zee blijven om van de zon te genieten.

Het weer is tot nu toe prachtig, overdag ongeveer 25 graden en ‘s-avonds koelte het af zodat het in de camper aangenaam wordt.

• 05 Mei 2010 - 15:50

Marga:

Hoi luitjes,
    Wat maken jullie weer een geweldige reis. Hoorde van iemand dat de Grieken niet zo aardig waren, maar uit jullie verhaal blijkt dit toch anders te zijn, gelukkig maar.
    Je maakt er een prachtig verslag van Mirjam, daar moet je echt een boekje van maken.
    Afgelopen weekend hebben we een wedstrijd gevaren, gelukkig net een middag droog weer. Daarna zijn we op zondag in de stromende regen maar gauw naar huis gegaan en 's avonds de open haard aan.
    Hoop dat jullie niet te veel last hebben van de stakingen en blijf nog maar even weg uit Athene, want daar is het op dit moment niet leuk.
    Kijk uit naar het vervolg en liefs, ook namens Frank,
    marga

• 05 Mei 2010 - 17:26

Henriette:

Jeetje joh, je neemt toch wel foto's?
    IK ben er benieuwd naar.

Een kort berichtje van me...ik heb geen spannende verhalen (zoals jullie) te vertellen. Voor de verdere reis: veel plezier maar weer.

Henriëtte

• 08 Mei 2010 - 08:58

Mirjam:

Lieve allemaal,
    fijn jullie reakties!!!
    ik zal proberen foto`s te sturen maar het is niet makkelijk internet te vinden!
    groetjes Fred en Mirjam

• 09 Mei 2010 - 16:01

JaLau:

Leuk verslag en leuke foto's hebben jullie. Wij benijden jullie nu toch wel stiekem een beetje. Vooral als we links in beeld het weer bij jullie zien. Wat lekker. Jasper en ik waren in Limburg in stacaravan. We (vnl) Jasper in uitvoering hebben daar gezeild. Was zaterdag mooi weer. Zondag was prut. We hebbe niets meekekregen van Koninginnenacht (want we zijn in slaap gevallen) en vrijdagochtend was het baggerweer. Jas was aan het klussen en eind vd middag zijn we naar Herkenbosch gegaan. Naar het familierecreatiepark Elfenmeer.
    We laten het effe hierbij. Hier alles oke. Gisteren gezellig naar jazzfestival A'foort geweest.
    En Nienke heeft een fantastische woning in hartje Amersfoort. Groetjes uit Leusden.
    ps Handige Jas heeft het slot weer in orde gemaakt.
    Nog fijne reis en veel plezier.

x J en L

• 10 Mei 2010 - 18:47

Campermediterra :

hallo jalau,

staan nu aan een haven met veel zeilboten die te huur zijn. Dus Jasper. goed weer, veel wind en erg gezellig, dus boek een reisje Griekenland, we wachten op jullie. gr. fremi.

• 11 Mei 2010 - 16:19

Campermediterra :

Hallo allemaal,
    Eindelijk weer internet gevonden, maar moeten nu verder rijden zodat ik de rest van mijn verslagen een volgende keer erop zet! Foto`s lukt niet zo erg daar moet ik een avond voor gaan zitten, komt nog wel!
    Wat een heerlijke berichten allemaal van jullie allemaal!
    Hoop dat het met de gezondheid ook allemaal goed gaat!!! denk wel aan jullie hoor!
    groetjes Mirjam