We reizen verder - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu We reizen verder - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

We reizen verder

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

15 Mei 2010 | Griekenland, Athene

Van Githio naar Paralia Astro

De Citrusstreek!

We rijden door een zeer vruchtbare streek, geweldig hele boomgaarden met sinaasappel- en citroenbomen, prachtig om te zien: aan 1 boom zit bloesem, groene- èn rijpe vruchten en dat het hele jaar door! De bloesem ruikt ook nog eens heerlijk.
We zijn eerder onderweg ook al veel vruchtbomen tegen gekomen: vijgen, moerbei en de hele Peloponnesos staat vol olijfbomen. Op de schraalste plekken groeien deze bomen, nu vol met bloesem dat rond de kerst rijp is en geoogst moet worden.
Ook druiven komen we tegen maar niet in zo grote getale als in bv Frankrijk.
We hebben de Retsina geproefd, de Griekse wijn, gemaakt van druiven waar Aleppo-pijnboomhars aan toe gevoegd wordt tijdens het gisten. Ik kan hem niet zo lekker vinden (jij wel hè Margriet? ).

Behalve fruit komen we ook veel herders met geiten tegen, ze worden overdag “uitgelaten” om op de steile hellingen van de stekelige struiken te eten. `s Avonds lopen ze naar de boerderij terug, (een paar krotten op een kaal stuk land) Er is veel armoede op het platteland!.
Het verkeer houdt er al rekening mee: als je veel keutels en opgedroogde urine op de weg ziet, weet je dat de geiten en ook schapen niet ver weg zijn.

Maar er is meer “overstekend wild” een paar maal kwamen we grote landschildpadden tegen die op hun gemak de weg overstaken!

In Plaka aan de kust vinden we weer een plaatsje om te overnachten. We maken een wandelingetje door het dorp en worden al snel verwelkomd door Margarita: Hello, how are you, souvlaki, nice price enz.
Inderdaad nice price, en in koken hebben we door de warmte steeds minder zin, dus dan maar aan de lokale gerechten, en natuurlijk de Griekse salade!
We zitten nog te eten als Margarita met een plastic tas aankomt: alsjeblieft zegt ze voor een salade!
Een tas vol tomaten, komkommer en citroenen en weigeren accepteert men hier niet (willen we ook niet!) Later zie ik dat andere gasten hetzelfde krijgen. Het zet je wel aan het denken: hoe gastvrij zijn wij????

Onze volgende stop is Paralia Astro een bounty strand: palmen, wit strand, prachtig blauwe zee om over de temperatuur nog maar te zwijgen!
Ik weet het, het klinkt allemaal te gek, maar we zijn helemaal weg van Griekenland!!!!
Als Fred te volgende morgen een wandelingetje langs het strand maakt vind hij een baby schildpadje van maar een paar cm groot. Het beestje graaft zich snel in, maar goed ook!

Toch gaan we ook weer verder, we reizen immers, later gaan we wel op vakantie. Nu willen we veel zien! ( !!!!????)