Mycene en Epidavros - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu Mycene en Epidavros - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

Mycene en Epidavros

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

15 Mei 2010 | Griekenland, Athene

Mycene,

En dus gaan we verder, het is warm en op het warmst van de dag komen we bij Mycene aan.
Mycene is een ommuurd paleiscomplex van 1700 voor Chr. Volgens de reisgids is het een vroeg voorbeeld van citadel architectuur. Van 1700 tot 1100 voor Chr. werd het bewoond, maar in 1100 werd de stad na een woelige periode verlaten. Wat er nu nog rest, is de ruïne tegen de berg op, van wat eens een mooie stad moet zijn geweest.

We kwamen er aan en besloten dat we ergens op een helling, lekker in de schaduw, het geheel maar moesten aanschouwen. We hadden niet de moed om in de hitte naar boven te lopen om de fundamenten van de stad te bekijken. We hebben elkaar maar voorgelezen wat er in de reisgids over beschreven staat.

`s Avonds overnacht in Nafplio, een leuk toeristisch stadje met winkeltjes en restaurantjes in de smalle straatjes en boven het stadje, op een berg, een groot kasteel, dat `s avonds mooi verlicht is.

Naar is het, te zien dat er veel zigeuners (Roma`s) in het stadje zijn die de kinderen uit bedelen sturen. Ze leven in kleine bestelbusjes op een parkeerplaats in de stad en de grotere kinderen proberen ballonnen te verkopen, waar de ouders zijn hebben we niet gezien, misschien wel aan het werk? Ik hoop het.

Epidavros.

Ons volgende doel is Epidavros met het prachtige theater, we zijn onder de indruk van wat we te zien krijgen. Na al die tijd is het nog bijna helemaal in de oude staat. Het wordt beschouwd als het meest perfecte bouwwerk uit de oudheid.
De akoestiek is geweldig zoals bleek toen Fred vanaf het ronde podium met de stip in het midden mij iets toeriep ( wat de meeste toeristen doen) wat ik helemaal bovenin verstond.
Het uitzicht vanaf de bovenste rijen is schitterend, je kijkt niet alleen naar het podium maar hebt ook een prachtig uitzicht over de wijde omgeving.

Verder was in Epidavros het eerste ziekenhuis van de oudheid met de tempel gewijd aan de God van de geneeskunst: Asclepius. Alleen de “fundamenten” van de tempel zijn bewaard gebleven.
Wel was er een maquette van de Enkoimitirion, de zaal waar de zieken verbleven, zij lagen daar te wachten op een heilzame droom of op een bezoek van de ongevaarlijke heilige slangen die ook heilzaam zouden werken.

Het is overal heel rustig, het seizoen is nog niet begonnen en kunnen daarom alles rustig bekijken. Wat is er toch veel te zien in Griekenland!!!

• 15 Mei 2010 - 10:38

Campermediterra :

Lieve allemaal,
    He, Arjen Leuk!!
    jullie krijgen verschillende berichten tegelijk omdat ik niet iedere dag internet heb, soms maar heel even.
    maar mijn dagboek houd ik wel bij en verstuur het dan van verschillende dagen tegelijk. vandaar.
    We zitten nu op een camping in Athene en het is voor het eerst bewolkt en valt er af en toe wat regen maar ook de zon laat zich wel zien.
    veel liefs Fred en Mirjam