De Binnen-Mani - Reisverslag uit Gythio, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu De Binnen-Mani - Reisverslag uit Gythio, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

De Binnen-Mani

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

11 Mei 2010 | Griekenland, Gythio

De Binnen-Mani

Na Mystras rijden we richting Neo-Itilo waar bij een vis restaurant een camperplaats is.
We eten er en mogen overnachten, bediening veel blabla en eten matig!

De volgende dag maken we een rondrit over de Binnen-Mani, de middelste uitloper in het zuiden en een van de mooiste streken van de Peloponnesos.

We rijden langs de ruige westkust die beroemd is om zijn vele grotten en Byzantijnse kerken, gebouwd tussen de 10e en 14e eeuw.
Het landschap is rotsachtig, naakte heuvels met stenen muurtjes op de rotsen die perceeltjes vormen, het geheel toont een grote verlatenheid!

We bezoeken Vathia, het mooiste dorpje, bekend om zijn Maniotische Torenhuizen, voorbeeld van de lokale architectuur. De torenhuizen zijn gebouwd als massieve vierkante torens, die als vluchtplaats dienden voor families die moesten vluchten voor de vijandige clans!
Als je in Vathia rondloopt lijkt het net een spookstad, er woont niemand maar sommige huizen worden nu toch weer opgeknapt en verhuurd aan toeristen.

De zonnige oostkust van de Binnen-Mani is bekend om de kleine dorpjes die op steile rotsen gelegen zijn. Het geheel ziet er wat vriendelijker uit met de azuurblauwe zee onder aan de rotsen.
De weg waar we over rijden is slecht onderhouden, maar toch goed te doen, echter zodra je bij een dorpje komt moet je daar doorheen en wordt de weg net breed genoeg om 2 kleine auto`s elkaar te laten passeren. Maar wij zijn met een camper en er staan nogal wat bestelauto`s lang de kant van de weg geparkeerd!
Onze angst is dan ook telkens weer: komen we hier niet vast te zitten??!! … maar steeds worden we vriendelijk geholpen en ons de weg gewezen, met tot slot altijd de vraag: waar kom je vandaan? Hollandia, ahh Hollandia!! De mensen zijn zo vriendelijk. We hebben pas 1 keer een weigering gehad op de vraag of we water konden kopen, nota bene bij een camping, nee we moesten eerst een dag op de camping gaan staan.

Het is weer een schitterend gebied waar we doorheen rijden, maar toch merk je dat het warmer wordt,
Niet alleen de temperatuur gaat omhoog, maar ook de bloemen zie je verwelken, het uitbundige gaat eraf. Hoe zal het hier op het heetst van de zomer zijn??