Korinthos - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu Korinthos - Reisverslag uit Athene, Griekenland van campermediterra - WaarBenJij.nu

Korinthos

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

16 Mei 2010 | Griekenland, Athene

Via Korfoz met zijn mooie overnachtingplaats gaan we naar Korinthos.
Wat een chaotische stad, smalle wegen, veel geparkeerde auto`s en scootertjes die overal tussendoor schieten. Maar de autovrije winkelstraten zien er prachtig uit, alleen jammer dat we geen parkeerplaats kunnen vinden om eens lekker te shoppen.

Maar goed we waren op weg naar Ancient Korinthe, het oude Korinthe met de opgravingen.
Het blijft puzzelen die verkeersborden, maar als we er echt niet meer uitkomen vragen we het aan een taxi chauffeur òf aan andere camperaars, samen komen we er dan wel uit.

Antiek Korinthe

Alweer een opgraving van een stad uit de oudheid, bekend om de Dorische zuilen van de tempel van Apollo ( je ziet ze vaak op folders afgebeeld).
De bron van Peirene is de best bewaarde uit de Griekse oudheid en voorziet het moderne dorp nog steeds van water.
Het is een mooie opgraving, die de enorme omvang van de Byzantijnse stad aantonen.
In het museum zijn mooie kunstvoorwerpen, gevonden op het terrein tijdens de opgravingen, te vinden.

We merken dat we het steeds rustiger aan gaan doen, de warmte, de enorme hoeveelheid indrukken maken dat we moe worden. Steeds vaker gaan we eens even lekker zitten om alles op ons in te laten werken en misschien is dat ook nog wel de beste manier!

Als we terug komen bij de camper heeft er zich weer een zwerfhond voor onze deur geïnstalleerd, ze weten precies waar ze wat te eten kunnen krijgen! Een lief dier ( ze weten ook precies hoe ze moeten kijken!) Bij de toeristenbus liep ook een moederhond met 3 jonge hondjes van een maand of 8 rond en als je langs de vuilcontainers loopt schrik je regelmatig van een poes die er angstig uitspringt op zoek naar wat eten, wat dat betreft is dit een vreselijk land!!!

Kanaal van Korinthe

Een leuke toeristische attractie: het kanaal is gegraven om de schepen de doorgang te bieden naar de golf van Korinthe en zo naar de Middellandse zee. In vroeger tijd moesten de niet zo veilige boten om de kaap van de Peloponnesos varen, tegenwoordig is dat voor de grote schepen geen punt meer.

We treffen het, juist als we aankomen zien we een groot zeeschip door het smalle kanaal varen getrokken door een sleepboot.
Een prachtig gezicht, je staat hoog boven het 23 meter brede kanaal dat 80 meter onder je ligt en 6 km lang is. Loodrecht uitgehouwen in de rotsen. Er staan veel mensen naar te kijken.

We rijden verder en laten daarmee de Peloponnesos achter ons!