bezoek aan de Medina - Reisverslag uit Fez, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu bezoek aan de Medina - Reisverslag uit Fez, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

bezoek aan de Medina

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

11 December 2012 | Marokko, Fez

Hallo Allemaal.

De Medina van Fès staat op de werelderfgoed lijst van de Unesco en is de oudste van de 4 koningssteden die we gaan bezoeken.
De Medina kan alleen te voet worden bekeken, omdat de straatjes als een labyrint binnen de muren zijn gebouwd.

We hebben afgesproken met een “erkende gids”, zoals hij zichzelf noemde, al die jongens op die brommertjes, die zichzelf als gids aanboden vond hij maar niets!
Om 9 uur stond hij met zijn oude Mercedes keurig op tijd voor de poort op ons te wachten.

Eerst neemt Idriss, de gids ons mee naar een heuvel net buiten Fès om ons het uitzicht over de stad te laten zien. Het blijkt niet alleen een mooi uitzicht punt maar tevens een immense begraafplaats, islamitisch, dus met alle graven naar het oosten gericht.
Daarna brengt hij ons naar de ceramiek werkplaats, waar werklieden bezig op ambachtelijke wijze potten te bakken, schitterende potten, tajines en schalen zijn het resultaat.
Vervolgens gaan we de Medina in: een wirwar van straatjes en steegjes.
Hier zijn de Souks, marktjes, die rondom de Karaouine moskee gelegen zijn en gegroepeerd zijn naar de waar die ze verkopen.: Kruiden, kleding suikerwaren, slippers tapijten enz.
De Medina wordt doorsneden door doorgangsstraten zo ontstaan er “wijken” in iedere “wijk” zijn een schooltje voor peuters, een farmacie, een kruidenier, een hammam ,een bank, een bakkerij, een moskee en koranschool.
Onze gids brengt ons naar de grote winkels van de coöperatie, waar de kleine handwerkslieden hun waar brengen. De leerlooiers werken aan de buitenkant van de Medina omdat de geur zo indringend is dat het van verre al te ruiken is .
Grote kuipen met plantaardige verf zijn er al sinds het begin van het ontstaan van de Medina in de 9e eeuw. Zwaar werk voor de mannen die tot hun knieeën in de kuipen staan en zware lappen leer verven.
Het is teveel om op te noemen wat we allemaal zien.
Om 12.30 uur brengt de gids naar een ”authentiek” restaurant waar Fred couscous en ik een tajine bestel. We zien dat alle gidsen hun groepen hier naartoe brengen. Het geheel ziet er wel erg geregisseerd uit, net als de bezoekjes aan de coöperaties waar je bijna verplicht wordt iets te kopen.

Om 3 uur gaan we weer teug naar de camper en worden we ontvangen door een blije hond.

Groetjes, Fred en Mirjam

• 13 December 2012 - 08:29

Linda:

Wauw, wat gaaf en een enorme ervaring! Mooie foto's ook! Geniet ervan.

• 13 December 2012 - 16:47

Marga:

Dat ziet er geweldig uit, prachtige foto's, volgens ons genieten jullie enorm.
    Jullie zijn wel iets van de route afgeweken, zouden toch eerst langs de kust naar beneden gaan ?

Tja, wij hebben inmiddels de kerstboom [3.50 mtr.] naar binnen gesjouwd en opgetuigd.
    Ans belde gelijk nadat ze met jullie had dengeskyped, vonden het erg leuk. Ik zal komende week gaan kijken of ik zoiets ook kan regelen op mijn pc en laten uitlegge hoe e.e.a. werkt, kunnen we tenminste rechtstreeks met elkaar bijkletsen.
    Geniet lekker, ga niet te snel, anders zit je voor je het weet in Zuid Afrika.
    Liefs, Frank en Marga