Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Marrakech

Door: Mirjam, foto's Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

05 Februari 2013 | Marokko, Marrakesh

Lieve Allemaal,

Ons vorige verslag was vanuit Zagora, we zijn er nog een paar dagen gebleven om een beetje bij te komen van onze tocht door de woestijn en om alles een beetje te laten bezinken. Ik heb er zelfs van gedroomd!
Na Zagora zijn we richting Ouerzazate gegaan via een mooie weg door de vallei van de Draa, met grote dadelpalmenbossen en kasbahs. Dit is het gebied waar de dadels vandaan komen, overal staan tentjes waar ze te koop aangeboden worden. Het is een schitterend gebied!

Ouerzazate viel ons een beetje tegen, brede lanen doorkruisen de stad, hetgeen de sfeer niet ten goede komt. Het is vooral bekend door de Atlas-filmstudio’s, waar films als Kundun en The Mummy zijn opgenomen. Het kunstnijverheidscentrum was ons een beetje te commercieel, het leek op de medina’s in de grote steden, waar kijken, kijken, niet kopen je nageroepen wordt!

We zijn er 2 dagen op de camping gebleven en toen 30 km doorgereden naar
Ait- Benhaddou, een dorpje met een beeldschone Skar, een ommuurd dorp tegen de berg op, met grote vierkante torens op de hoeken. Het staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Er is een Igherm, een gemeenschappelijke graanopslag. En een aantal mooie Kasbahs. Er achter wat lemen huisjes waar nog zo’n tiental families wonen. Je waant je in andere tijden als je door de smalle straatjes slentert.

Na Ait-Benhaddou zijn we over de 2260 meter hoge Tizn-Tichka pas naar Marrakech gereden. Het gebied is rijk aan mineralen en helaas heb ik me laten verleiden een “mooie” steen te kopen, het was een nepperd!!! Hoe kon ik zo dom zijn!!! (jammer Arjen!!!!)

Toen Marrakech, in de spits door het centrum, kan het nog erger? Het was even moeilijk de camping te vinden, maar uiteindelijk kwamen we er voor donker aan.
De volgende dag zijn we met de taxi naar HET plein: Place Jemaa el-Fna gegaan, erg gezellig, met de slangenbezweerders, aapjes, waterdragers, muzikanten en vele artiesten.
In de Medina met de diverse Souks hebben we rondgezworven en vooral de wolververij was interessant om te zien, mannen staan tot de ellenbogen in de verfbaden, de verf is er niet meer vanaf te krijgen! Gelukkig zijn het wel natuurlijke verfstoffen die gebruikt worden!
Om een uur of 5 was het plotseling een drukte van belang: er werd plaats gemaakt voor de eettentjes, wagentjes met de tentjes en tafels en banken kwamen aangereden, waarna de etenswaar uitgestald werd. En de mensen plaats konden nemen.
We hebben het geheel vanaf een balkon/terras bekeken en toen het donker werd zijn we daar ook gaan eten. Erg lekker.

Nu staan we al weer een paar dagen op camping Zebra in Ouzoud, vlak bij een mooie cascade, een grote waterval. Het is hier heerlijk rustig en lekker warm, 25 gr. en een prachtige omgeving om te wandelen. De amandelbomen staan in bloei, het uitzicht is adembenemend. We blijven hier nog wel een paar dagen!
We hadden nooit gedacht dat Marokko zo mooi is en ik vind het fijn dat jullie een beetje met ons meegenieten! Dank je wel voor al jullie reacties!

Nog even een weetje: we hebben alleen hier in Marokko tot nu toe 2725 km gereden en zijn hier bijna 60 dagen dat komt dus op een gemiddelde van ongeveer 45 km per dag wat dus reuze meevalt!

Veel liefs van ons en tot de volgende keer!!

Fred en Mirjam

• 08 Februari 2013 - 21:48

Linda:

Jullie blijven maar leuke dingen beleven en het houdt ook nog niet op! Wat fijn dat jullie nog steeds genieten na zo'n lange tijd en steeds weer nieuwe dingen tegen komen. Lief dat jullie een steen hebben gekocht, helaas dat die nep is, maar wel een mooi aandenken. En wat een mooie foto van de waterval!
    Hoe lang blijven jullie nog in Marokko? Blijf genieten!
    Hier ook alles goed. Het weer veranderd constant, warm/koud, zon/sneeuw. Hoop dat het binnenkort lente gaat worden! In huis en werk ook alles oke :)
    Tot snel!

Liefs