Casablanca - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Casablanca - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Casablanca

Door: Mirjam en foto`s Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

16 December 2012 | Marokko, Casablanca

16-12-2012

Hallo allemaal.

Alweer een week voorbij en we zijn er inmiddels 3 onderweg.
De tijd gaat snel en het is fijn dat we zoveel contact met jullie hebben!

Nadat we uit Fès vertrokken, zijn we over de snelweg weer richting kust gereden, inderdaad Marga, een “klein” ommetje maar zo gaat dat bij ons.
We kwamen na een paar uurtjes rijden in Mohammedia aan, een leuk plaatsje net boven Casablanca. We zijn er 2 dagen gebleven en hebben er gewandeld en naar een onstuimige zee gekeken. Erg leuk was dat er `s middags op de camping een mannetje met een ezelwagentje langs kwam volgeladen met heerlijke mandarijnen, spotgoedkoop! Het weer was prima en we hebben heerlijk buiten gezeten.

Daarna ging de reis verder naar Casablanca waar we de Hassan II Moskee wilden bezoeken, de grootste moskee van Marokko. De campingbaas had ons verteld hoe we er moesten komen en inderdaad, het was goed te vinden, we zijn maar 1x fout gereden. Maar ohh wat een verkeer in die grote stad, alles rijdt door elkaar heen en het ergste zijn de brommertjes die zo snel zijn dat je ze amper aan ziet komen, je komt ogen tekort!!! Achteraf hoorden we ook verschillende keren verbaasd “zijn jullie door Casablanca gereden?” We hadden daar ook geen camper gezien. Maar het is goed gegaan!
We kwamen pal voor de moskee aan en werden door de politie 20 m. verder naar een parkeerplek gewezen, waar een mannetje stond die voor 30 dirham
4 uur op onze camper wilde passen, alles goed geregeld dus!
We zijn eerst naar de Medina gegaan want de moskee ging pas om 2 uur weer open. Een totaal andere medina, opengebroken straten en veel groenten en kippen stalletjes ( waar ze ter plekke werden geslacht) Om de medina heen veel bedrijfjes: timmerwerkplaatsjes, kappers en “garagebedrijfjes” hele auto`s die op de stoep uit elkaar gehaald worden, olie loopt op de grond en iedereen loopt er door heen! Ernaast hangt de was te drogen en zijn eettentjes.

Om 2 uur naar de Moskee gegaan, schoenen uit, we kregen er een plastic tasje voor, en op de sokken naar binnen.
Een grote lege, maar prachtige ruimte, de gebedsruimte, er kunnen 25.000 gelovigen terecht, Boven op de galerijen is ruimte voor 5000 vrouwen, zij mogen niet gezien worden door de mannen.
Een prachtig bouwwerk, een plafond van cederhout, prachtig bewerkt, bekleding van de wanden en pilaren met marmer, onyx en travertijn. Een schitterend gebouw met in de kelders de ruimten voor de gelovigen zich te reinigen voor het gebed.
De schitterende minaret is 200 meter hoog, met een vloeroppervlak van
25 x 25 m. De minaret is prachtig versierd en voor de moskee een enorm groot plein.
We hebben alles goed bekeken en zijn na afloop terug naar de camper gegaan en hebben mint-thee gedronken voor we verder reden naar onze volgende stop in
El Jadida.

Tot zover weer ons verslag, we hopen dat jullie het leuk vinden op deze manier met ons mee te reizen!

Veel liefs van ons,
Fred en Mirjam.

• 16 December 2012 - 21:48

Ineke:

Geweldig, zo'n reis! Jullie zien prachtige dingen! Leuk die souks en medina's, hè? Wat een totaal andere wereld dan die van ons. Overigens . . niet altijd even fijn, als je tegen een kippenslacht aanloopt . . .

Geniet maar weer verder, en volgende keer zal ik mijn Marokkokaart eens tevoorschijn toveren, want waar jullie volgende genoemde plaats ligt is me niet duidelijk, nog aan zee?

Groetjes,
    Ineke

• 20 December 2012 - 19:12

Marga:

Hoi luitjes,
    En, hebben julli gelijk kip gegeten die avond ?
    Zo, we zijn dus nu eindelijk op skype, even proefgedraaid met Ans en Paul en nu hebben we jullie gezien/gesproken met een wel heel slechte verbinding.
    Proberen we weer gauw opnieuw.

Alweer 3 weken onderweg en nog "maar" 3 maanden te gaan!
    Een andere cultuur gemengd met sprookjesachtige sferen lijkt ons zo.
    Wat een reisverhaal gaat dat worden.
    Gaat het met Gaia ook nog goed ?

We mailen en skypen wee,
    liefs Frank en Marga

• 22 December 2012 - 18:08

Nienke:

Top! Die camper voor de moskee! :-)