Fes - Reisverslag uit Tanger, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Fes - Reisverslag uit Tanger, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Fes

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

10 December 2012 | Marokko, Tanger

Hallo Allemaal!

Het vorige verslag eindigde in Moulay Bousselham, waar we op een leuke camping aan de lagune staan, je kunt de oceaan in de verte horen bulderen en we hebben er een mooi uitzicht op het boven op de rots liggende dorpje. We lopen er ’s middags naartoe en zien de soek: een klein pleintje met tafeltjes en banken waar op dat moment vis gegrild wordt op een grote bbq , het ziet er blauw van de rook, maar dat schijnt niemand te deren.
Terug op de camping besluiten we in het restaurantje te gaan eten, de soek was voor ons een beetje te rokerig, we nemen een tajine met vis. Heerlijk: Slibtongetjes gestoofd met Marokkaanse kruiden en groenten. Jammer genoeg konden we er geen wijntje bij krijgen, maar het bleek geen probleem te zijn als je zelf de wijn meebrengt, dus dat doen we dan maar de volgende keer.
De volgende dag is een verplichte rustdag: het giet van de regen, ook niet erg we hebben boeken genoeg bij ons. Alleen sneu voor Gaia, zij moet de hele dag binnen blijven, af en toe even uit en dan snel weer naar binnen. Thuis is een natte hond niet erg maar hier met die rode aarde, die als het nat wordt een soort verf lijkt, is in de camper geen pretje. Maar ze past zich prima aan!

8 december. Vandaag gaan we richting Meknès, het is opgehouden met regenen en we hopen dat het in het binnenland beter weer zal zijn.
We rijden over een lokale weg en zien veel van het leven zoals dat zich in Marokko afspeelt: kleine dorpjes, ”huisjes” langs de kant van de weg en alle waar op de grond uitgestald. Dat te midden van de talloze plassen die er nog liggen van de afgelopen regenbuien. Maar niemand schijnt het te deren, de kinderen langs de kant van de weg zwaaien vrolijk naar ons!

Meknès: een redelijk grote plaats, een van de 4 koningssteden. We willen er een paar dagen doorbrengen en gaan op zoek naar de camping: na 2 uur zoeken en vragen komen we bij een kazerne aan die dicht bij de camping moet zijn.
We vragen aan de wacht, die gewapend is met iets heel groots en engs, (ik steek bij voorbaat maar vast mijn handen op) of hij weet waar de camping is, Ja dat weet hij wel: hij wijste naar een muur waarachter zich een wildernis bevind en zegt: de camping is gesloten! Daar staan we dan. Maar we zijn zo flexibel als wat en besluiten dan maar door te rijden naar Fès: ook een koningsstad, we hadden hem eigenlijk op de terug weg willen bezoeken, maar nu kan ook.

Als we bij Fès aankomen worden we opgewacht door een vriendelijke jongeman op een brommertje die aanbied ons naar de camping te brengen, we nemen het aanbod dankbaar aan. Hij blijkt ook een broer te hebben die gids is, hij wil ons de stad wel laten zien. Maar dat zien we morgen wel, eerst even bijkomen van alle indrukken en emoties die we deze dag weer opgedaan hebben.

9 december. Vandaag maar weer een rustige dag, de camper wassen en van binnen schoonmaken, Gaia een flink stuk laten lopen en bekijken wat we morgen in de Médina van Fès gaan bekijken.
Het verslag daarvan krijgen jullie de volgende keer.

Jullie zien: het gaat goed met ons, en met mij zeker ook! We doen rustig aan als dat nodig is en nu de zon weer schijnt geeft dat ook goede moed!

Groetjes aan allen en liefs van ons, Fred en Mirjam.

Ps. Vandaag in Fes geweest, en een dongel gekocht want met de wifi hier op de camping lukte het niet dit verslag te versturen. Het verslag van over onze avonturen in de Medina van Fes zal ik schrijven als ik niet meer lekker languit met m`n benen omhoog op de bank lig, want het was me toch vermoeiend!!

Groetjes.

• 10 December 2012 - 17:59

Ineke:

Geweldig, Mirjam, de sfeer die je beschrijft komt weer helemaal in m'n herinnering terug. En het laatste zinnetje kan ik onderschrijven: de drukte van al die mensen in heel smalle straatjes is op zich al imponerend en dan moet je ook nog alles te voet doen. Inderdaad vermoeiend.
    Ik zag in een vorig verhaal dat jullie ook een keer een taxi namen. Wat scheuren ze, hè? Ik had het gevoel dat ik in een achtbaan zat. We kwamen toen om 20 uur aan en iedereen was juist uit zijn werk en liep op straat. Maar we hebben iedereen mis kunnen houden . . . .
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat! Ik zie uit naar jullie volgende berichten.
    Liefs hoor,
    Ineke