Het vervolg van onze reis. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van campermediterra - WaarBenJij.nu Het vervolg van onze reis. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van campermediterra - WaarBenJij.nu

Het vervolg van onze reis.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

26 Juni 2009 | Noorwegen, Oslo

De toendra`s van Lapland.

We besluiten door te rijden naar de Lofoten, eerst twijfelen we nog of we toch maar naar de Noordkaap rijden (250 km) maar doen het toch niet (spijt?)

De weg door de toendra`s van Fins Lapland is erg mooi, heel afwisselend, je ziet het land steeds ruiger worden.
Plotseling staan er 3 grote rendieren op de weg. Schitterende dieren met heel grote geweien, later komen we er nog meer tegen , zomaar in het wild, maar ook 2x een rendier farm.

We overnachten bij Kilpisjärvi onder aan de berg Saana. Het is er erg koud s`nachts buiten 3 gr buiten en in de camper 7 gr. Maar we hoeven de verwarming niet aan te doen een dik dekbed is gelukkig voldoende.

De Lofoten.
Helaas het droge weer dat we een paar dagen gehad hebben is weer verleden tijd. Het regent weer eens, zodat er van lange wandelingen nog steeds niets komt . Toch vangt Fred er op een droog moment nog 2 vissen, net te klein voor de bbq. We zien er grote scholen vissen, de meeuwen wijzen ze wel aan, ze duiken voortdurend het water in om een visje te pakken te zien te krijgen.
We bezoeken het Viking museum, en zien hoe het leven van de Vikingen zich 1000 jaar geleden afspeelde, en worden met paard en wagen naar een Vikingboot gebracht , onderweg komen we langs een oude smederij, even verder was er een experiment aan de gang van de universiteit van Tromsö
Blubberoil maken uit zeehond- en walvis huid. In een gat in de grond was een groot stuk huid gelegd. Er naast was een vuur gemaakt dat grote keien verhitte, als ze heet waren werden ze in het gat mat de huid gelegd waardoor het vet uit wordt gesmolten, een soort levertraan, blubberiol genaamd. De Vikingen gebruikten het oa voor het waterdicht maken van hun schepen en huiden voor schoeisel.

We rijden verder, en O wat zijn de Lofoten met zijn meren en bergen mooi. We zien leuke kleine vissers dorpjes met hun schepen en netten.
Op een gegeven moment komen we in de buurt van de rekken vol met stokvis die te drogen hangen in de zon en de wind, (als het niet regent).
Maar vandaag is het mooi weer met een strakblauwe lucht. We kregen vannacht al een voorproefje, we stonden bij de zee te wachten tot de ZON NIET ONDER GING. We hebben lang gewacht tot half 3 maar hij ging niet onder maar vervolgde zijn weg omhoog voor de nieuwe dag. nU vele uren later genieten we nog steeds van de zon, en vervolgen wij onze reis.
Tot de volgende keer, liefs Mirjam & Fred.

• 30 Juni 2009 - 08:39

Nienke:

hallo!....wat fijn weer wat te lezen...en de foto's...leuk!

Volgens mij gaan we niet genoeg krijgen aan 1 foto avond als we weer terug zijn ;)

heb mijn open water padi gehaald!...zo mooi hier onder water!

tot volgende week!

kus