We rijden langzaam zuidwaarts. - Reisverslag uit Mosjøen, Noorwegen van campermediterra - WaarBenJij.nu We rijden langzaam zuidwaarts. - Reisverslag uit Mosjøen, Noorwegen van campermediterra - WaarBenJij.nu

We rijden langzaam zuidwaarts.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

01 Juli 2009 | Noorwegen, Mosjøen

Lieve allemaal,
De Lofoten, geweldig, maar we zijn er doordat we eerst naar Finland gingen, veel te kort geweest.
Alles is er overweldigend: de bergen, de meren, bloemen, geuren, vissen, dorpjes, kleuren, de zon en de wolken, maar laat ik ook de regen niet vergeten.
We zullen zeker nog een vakantie alleen daar doorbrengen, zodat we de rust hebben overal van te genieten.

De laatste dag op de Lofoten rijden we terug naar Lödingen om daar met de veerboot over te varen naar Bognes. Een tocht van een uur maar hoeven zodoende niet helemaal om te rijden via Narvik.
Het is ook een mooie tocht over het water, aan de ene kant de kust van de Lofoten en aan de andere kant het “vasteland”

In Bognes aangekomen rijden we verder zuidwaarts naar Fauske en vandaar naar de SALTSTRAUMEN, een maalstroom, waar bij eb en vloed het water zich kolkend door een smalle doorgang perst. We zagen een groot schip dat met moeite koers kon houden bij het binnen varen.
Ook de vissen hebben het zich daar prima naar hun zin, maar de vissers ook, zij halen de ene na de andere vis uit het water.

We zoeken en vinden een mooie plek om te overnachten in Stövset, een klein dorpje aan de 812 net voor Misvaer waar heerlijke geitenkaas gemaakt wordt.
De volgende morgen gaat het richting Trondheim. De weg (de E6, maar in Noorwegen is dat een smalle 2 baans weg zonder zelfs af en toe een middenstreep) gaat langs hoge bergen met sneeuw, geweldig.
Ook passeren we de noordpoolcirkel weer nu in zuidelijke richting, maar nog steeds is het 24 uur licht. En oh wat heerlijk, het is prachtig weer en het wordt lekker warm in de zon.
Na Mosjoen besluiten we toch weer een witte weg (op de kaart) te nemen om een plekje te zoeken om te overnachten en hoe kan het ook anders, we belanden uiteindelijk weer op een karrenpad, diep in het bos, we hadden het kunnen weten!!!
Maar we vinden wel een mooie plek om te overnachten en…..ontdekken dat het er vol ligt met rendierkeutels, zullen ze vannacht ook langs komen? We hopen het…..
Natuurlijk gebeurt dat niet, je kunt ook niet alles hebben!
De volgende dag rijden we toch maar terug naar Mosjoen ipv verder het karrenspoor te volgen, dat is maar goed ook, want later merken we dat het pad doodlopend was voor ons met de camper.
We moeten weer verder, het is nog 2200 km naar Düsseldorf en we moeten daar toch op tijd aankomen, niet Nienke? ( jij doet er korter over vanuit Thailand)

Volgende keer weer verder! Veel liefs.

• 03 Juli 2009 - 08:00

Marga:

Lieve allebei,

Wat een fantastische reis.
    Was helemaal vergeten dat Rob nog een zwager heeft die woont op de Lofoten, is daar zilversmid. Volgend jaar dan maar langs gaan. Voor ons wordt dat toch iets te ver zeilen.
    Het is hier al de hele week erg warm, maar het onweer hangt al boven Zeeland. Hoop dat jullie nog een mooie reis terug hebben. Liefs en kus [ook van Frank]
    Marga

• 04 Juli 2009 - 07:19

Campermediterra :

jammer Marga, als we dit hadden geweten waren we er zeker langs gegaan.
    groetjes Fred en Mirjam