Weer terug in Marokko - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Weer terug in Marokko - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Weer terug in Marokko

Door: Mirjam en Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

11 Januari 2014 | Marokko, Oualidia

Lieve Allemaal!

Na een heel gezellige feestmaand thuis, zijn we nu al weer een week onderweg en inmiddels in Marokko aangekomen.

Onze eerste stop was Chefchaouen waar we onze reis vorig jaar geëindigd zijn en nu dus weer verder gaan. Ons doel was het mooie natuurgebied waar onze hond Gaia een plekje gekregen heeft. Onze angst was dat het verstoord zou zijn maar gelukkig zag het er geheel begroeid uit en niet meer als zodanig te herkennen. We hebben er goed afscheid kunnen nemen en hebben er “ik vergeet je nietjes” gezaaid tussen de mooie bloemen die er al groeien. (We weten alleen niet hoe deze bloemen heten, wie het weet mag het zeggen: zie foto!)

Daarna zijn we het blauwe stadje, Chefchaouen, in gegaan en hebben er een dongel aangeschaft voor internet, zodat we op skype en onze mail kunnen, aangezien mijn telefoon, die ik juist voor deze reis gekocht had het begeven heeft. Het was er druk maar gezellig, met veel vrouwen in bonte kleding. Die van uit de wijde omgeving die naar de markt kwamen om groenten te kopen en verkopen.

Het weer is niet denderend en we hebben dan ook besloten om niet over het Atlas gebergte richting Merzouga te gaan maar eerst toch langs de kust af te zakken naar het zuiden, waar het weer beter is. Op sneeuw in de bergen zitten we niet te wachten!

We zijn nu in Oualidia, staan midden tussen de Franse campers ( waar zijn al die Nederlanders gebleven?) en hebben net een Marokkaanse gasfles gekocht (lpg is hier niet te verkrijgen) zodat we, als het nodig is, ’s avonds de verwarming aan kunnen doen, ik heb het nog steeds koud, maar Fred zit te puffen!

Ook zijn we aardig aan het afval scheiden:
Schillen voor de schapen en geiten, brood en restjes voor de zwerfhonden, en nemen geen plastic tasjes aan maar gebruiken onze eigen boodschappentas!
Het wordt hier steeds erger, de velden liggen vol afval en plastic, jammer in zo’n pracht land! “ Opschoondag ” zou hier goed werken.

Verder is er hier in Oualidia een levendige ruilhandel, de mannen die langs de camper komen bieden groenten en vis aan en willen dat ruilen voor kleding, vooral kinderkeertjes! Slim idee alleen had ik toch meer mee moeten nemen!

Dat was het weer voor deze keer, Hoop dat jullie weer wat reacties zullen geven (even naar beneden doorscrollen!)

Tot de volgende keer, liefs van ons,
Fred en Mirjam.

• 11 Januari 2014 - 22:41

Ineke:

Lieve Mirjam en Fred,

Blij iets van jullie te horen, ik werd al ongerust en heb voor de zekerheid gisteren even naar jullie nummer in Leusden gebeld. Maar toen daar de telefoon afgesloten bleek, vermoedde ik dat jullie inderdaad op weg waren gegaan.

Dus jullie zakken opnieuw de kust af. Maar je zult ongetwijfeld genoeg plaatsjes tegenkomen die jullie vorig jaar niet of nauwelijks hebben aangedaan, en trouwens, wat is er tegen twee maal een plek bezoeken? Het fijne is gewoon de vrijheid van het trekken en de zon, al werkt die kennelijk nog niet erg op jou in, Mirjam! Heel verstandig om even buiten het berggebied te blijven!
    Mijn dochter Iris zit voor zes weken in Laos en Thailand, maar in die streek beleven ze ook de koudste periode sinds mensenheugenis. Iris vond het wel jammer van alle prikken die zein Nederland voor Laos extra had moeten halen, en ook van het dure visum, maar na vier dagen ongeveer is ze naar Noord-Thailand getrokken, waar dezelfde misère was. Toen niet meer geaarzeld en na een paar dagen naar het zuiden verhuisd, waar ze de rest van de tijd zal verblijven. Ze geniet daar van heerlijke temperaturen en prachtige tochtjes, vooral op het water.

Ik ga snel stoppen, want Hans wil nog even iets met mij doornemen.

Ik wens jullie ongelooflijk veel plezier!
    Liefs,
    Ineke

• 11 Januari 2014 - 23:09

Nienke:

Volgens mij gaat het al aardig goed met de lens he pap(arazzi)? x

• 12 Januari 2014 - 10:03

Regine:

Wat een prachtige foto's maken jullie!!! Dit is wat wij in Nederland niet kennen en eigenlijk te weinig weten!!! genieten maar!!!

• 12 Januari 2014 - 11:38

Leentje & Jos:

Lieve Mirjam & Fred,

Steeds meer naar het zuiden, daar moet het weer wel ergens beter zijn. Hier in Portugal is het eind '13 - begin'14 noodweer geweest, enorme regens, stormen, aan de kust golven van 16m, overstromingen etc. Gelukkig hebben wij weinig schade, behalve in de kelder minimaal 30 cm water... misschien wel een idee om daar een binnenzwembad aan te leggen, ha,ha.

Prachtige foto's, die bonte, vrolijke kleuren... nu de mensen nog, want die lijken niet erg vrolijk? Ook schitterend die zakken met kleurstoffen (of zijn het kruiden?) Ik zou er zelf zó heen willen, alleen voor de kleurenpracht.
    En wie maakt die beelden? Paparazzi of mamarazzi?

Blijven genieten !
    Liefs,
    Leentje

• 12 Januari 2014 - 12:04

Marga:

Lieze reizigers,
    Weer snel terug in Marokko, dat dachten we al.
    Wilde vandaag juist een smsje sturen of je telf. al gerepareerd was, maar dat zal daar vast niet lukken.
    Heb je nog wel een ander nummer waarop jullie te bereiken zijn, geef maar door per sms. [ha, ha]
    Het ziet er weer geweldig uit met al die foto's en de eerste [tevens laatste hopen we] hobbel is genomen, zal proberen te achterhalen welke bloem het is, zal we liets afrikaans zijn, we zoeken.

Zo, de kerstboom en aanverwante artikelen zijn de deur weer uitcq de kelder in, we hebben het huis nu maar opgesierd met narcissen en tulpen.
    Vonden de oude bollenmand van vorig jaar nog terug achtere bamboe, helemaal vergeten, en er komen tientallen puntjes omhoog. De tulpen zullen het niet gered hebben, maar de crocussen en narcissen zullen het denk ik nog wel doen.

Het is hier vandaag mooi weer, niet warm 6º, maar weinig wind en een blauwe lucht, dus we gaan na de koffie maar eens een flinke wandeling maken.

De eenden nemen steeds meer familie mee, we hadden er vanochtend 24!!!
    Ze knokken elkaar enigszins de vijver uit, maar het blijft leuk.

Geniet met volle teugen en tot het volgende bericht.

Kussen ook van Frank,
    Marga

Tanja En Ger :

Wat fijn om zo'n leuk bericht van jullie te lezen , genieten dus .Wij hebben hier prachtig weer Portimão, zijn naar de markt geweest op de fiets in Faraquido ...als ik het goed schrijf..... ha ha . Ga zo door met genieten tot de volgende bericht geving liefs Ger en Tanja

• 12 Januari 2014 - 22:16

Anneke Van Der Werf:

Dag Mirjam en Fred,
    Wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Ik ben jaloers, temeer omdat we zelf vorig jaar in Marokko waren en daar goede herinneringen aan hebben. Ook reizen met een camper kennen wij. Van harte een leuke reis gewenst. Geniet er van en graag lees ik jullie volgende verslag.
    Groet,
    Anneke

• 13 Januari 2014 - 08:42

Arjen En Linda:

Lieve (schoon)ouders,

Net weer terug in Marokko en alweer mooie verhalen en zeker mooie foto's. Wat een kleuren!
    Goed om te horen dat het plekje van Gaia er mooi bij ligt, dat zal een fijn gevoel geven.
    Geniet lekker in Marokko en rust lekker uit! Veel plezier.

Liefs Arjen en Linda

• 14 Januari 2014 - 12:02

Gerda En Jan:

wat een leuk verhaal. ja het weer in het noorden houdt niet over,, wij hebben oud en nieuw gevierd met wat camperaars in ,, bij taghazout ,,, met zo ong 30 g. echt heerlijk. daarna kwam die wind, maar uit de wind ?? heerlijk. wij zijn daar ruim twee weken gebleven ,maar het bed moest verschoond en er moest gewassen worden, dus via tiznit,, naar aglou plage. op de camping met wasmachine. waar zijn jullie nu ?? hierna gaan we naar sidi ifni,, weet je nog ? van jullie [[ gestolen ]] slippers ?? heb je nieuwe gekocht ? en laat je ze dan weer buiten staan ??? we hebben nu een dongel van maroc telecom ,,, maar die doet het niet beter dan van inwi. wij hopen jullie gauw weer ergens te kunnen knuffelen. dikke pakkerd van ons