Zuid Marokko - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Zuid Marokko - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Zuid Marokko

Door: Mirjam, foto's Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

04 Januari 2013 | Marokko, Tiznit

Lieve Allemaal,

Na eerst inkopen gedaan te hebben op de Souk van Sidi ifni zijn we
na 8 fijne dagen aan het strand verder gereden richting Abeino Een dorpje aan de rand van de Sahara. We reden door een schitterend cactus landschap, geen boom meer te zien, erg dor, maar zò mooi.
Soms een oase, waarschijnlijk in de droge rivierbedding waar nog wat water naar boven komt. Af en toe een waterput waar vrouwen met ezeltjes naar toe komen om water te halen, ver buiten het dorp.

Ook in Abeino gaan we weer naar een camping in een smalle vallei. 2 km buiten het dorp. Het waait er erg maar de camping ligt er schitterend zodat we dat voor lief nemen. Gelukkig gaat later op de avond de wind liggen en hebben we een heerlijk rustige nacht op een doodstille camping.
De volgende morgen maken we een lange wandeling door de vallei, wat een rust, we komen alleen een man op een ezeltje tegen. We blijven nog een nacht en gaan dan verder richting Tiznit.

Onvoorstelbaar, hoe mooi Marokko is: een schitterend landschap, woestijn, afgewisseld met bergen, alles in een terracotta kleur. De kleur van de aarde waar ook de huizen mee aangesmeerd worden.
Het land is zo droog dat we nu bijna geen schapen en geiten meer tegen komen, er is niets te eten voor hen.

In de loop van de middag komen we in Tiznit aan, we zetten de camper op Camping Municipal en gaan de Medina verkennen.
Leuke kleine winkeltjes waar we in een ervan worden uitgenodigd om een kopje thee te drinken, je mag niet weigeren dachten we dus namen we plaats op een laag bankje in wat wij een antiek winkeltje zouden noemen. Oude Berber spulletjes, schitterend. We drinken een glaasje Marokkaanse thee en krijgen er een stuk brood met Arganpasta erop bij. Het schijnt erg gezond te zijn (?).
Om het geheel nog leuker te maken wikkelt de vrouw mijn hoofd in een doek, doet er Berber kralen omheen en een hals ketting en ben ik volgens haar ook een berber vrouw. Dit alles zonder de dwang iets te kopen! Na enig aandringen neemt ze wel een paar dirham aan. Wat een belevenis alweer.
`s Avonds eten we heerlijke verse doperwtjes die we eerder al op de Souk gekocht hebben.

De rest van het verhaal in Tiznit komt de volgende keer, nu gaan we eerst weer verder Tiznit verkennen.

Veel liefs, Fred en Mirjam

• 04 Januari 2013 - 14:07

Ineke:

Tjonge, wat maken jullie veel mee! Ik merk dat jullie volop genieten, of het nu dít landschap is of dát: alles drinken jullie in. Wij hebben een dergelijke theedrinkerij meegemaakt in Marrakesh: een en al folklore, met alles erop en eraan. Maar daar was het toch wat wereldser, hoor, we moesten en zouden dingen kopen! Jullie komen daar vast ook wel bij de wolververij: als je je laat omwikkelen met een geverfde sjaal, ben je de klos. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om niet te kopen, wij lieten ons ook overhalen.

Je stuurde net even een andere brief, die beantwoord ik vanavond per gewone e-mail.

veel plezier verder!
    Ineke

• 07 Januari 2013 - 16:12

Hanny:

Dag lieve mensen,
    Alereerst een goed (beter) 2013.
    Ik geniet van jullie verslagen en van de foto's.
    Wat heeft Marokko veel gezichten / afwisseling.
    Heel veel plezier nog,

Groet, Hanny.