de Souk van Had-Dra - Reisverslag uit Sidi Ifni, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu de Souk van Had-Dra - Reisverslag uit Sidi Ifni, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

de Souk van Had-Dra

Door: Mirjam en foto`s Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

28 December 2012 | Marokko, Sidi Ifni

Lieve Allemaal!

Allereerst iedereen hartelijk bedankt voor de kerst- en nieuwjaarswensen!
We hopen dat jullie gezellige dagen gehad hebben. Hier in Sidi Ifni was het wat onwezenlijk:
We waren de dag voor kerst naar een restaurant gegaan om te vragen of we daar 1e kerstdag konden komen eten. Natuurlijk kon dat maar alleen `s middags, want om 3 uur ging de keuken dicht. Ook niet zo erg dachten we, lekker op een terras in het zonnetje is ook prima. De volgende dag: koud en bewolkt geen terrasweer, maar gelukkig was daar al rekening mee gehouden en hebben we heel gezellig binnen gezeten en om half 3 kerst gevierd. De vis die we besteld hadden smaakte in ieder geval prima!

Terug naar het verhaal over de Souk in Had-Dra de kamelen souk.
`s Morgens vroeg zijn we opgestaan en met de camper naar Had-Dra gereden, bij binnenkomst in het dorpje was het een drukte van belang, boeren uit de wijde omgeving waren naar de souk gekomen om er hun waar aan te bieden: sinaasappelen, mandarijnen, planten, kleding, autobanden, hekwerk, en natuurlijk de dieren.
Op een apart terrein stonden vrachtauto`s met dieren hoog opgeladen, anderen al uitgeladen, wat niet erg zachtzinnig ging: kamelen, schapen, geiten, koeien, ezels en muilezels honderden!! De meeste met de poten aan elkaar gebonden om weg lopen te voorkomen (wat je hier trouwens meestal ziet, vooral langs de kant van de weg) Het klagelijke geblaat was niet van de lucht. De boeren eromheen stonden met elkaar te onderhandelen over een goede prijs. Daar tussen door weer jonge jongens die met kleine karretjes overal tussendoor raceten met een schaap of geit, dat ze gekocht hadden. Verder heel kleine slagerijtjes die het vlees buiten hadden hangen!!!
In Nederland zou dit alles niet mogelijk zijn.
De foto`s zullen voor zich spreken. We hebben de rest van de dag nodig gehad om weer een beetje bij te komen van alle emoties.

We zijn later die dag doorgereden naar Agadir waar we op een parkeerplaats van supermarkt de Marjane dachten te overnachten: `s avonds om 11 uur (in Ned 12 uur) klop klop, de beveiliging van de Marjane: of we maar wilden vertrekken anders zou de politie komen. Wij weg, samen met Jan en Gerda, onze buren, richting centrum Agadir, gelukkig vonden we er een bewaakte parkeerplaats waar we mochten staan. We vielen er doodmoe in slaap na een enerverende dag.

Verder richting Sidi Ifni reden we door een prachtige natuur, eerst nog veel bomen: argania en olijf, later werd het land droger en groeide er niet veel meer met af en toe een kleine “oase” van palmbomen. Verder naar het zuiden toe werd het land bergachtiger en met af en toe prachtige vergezichten naar de oceaan toe.

De vrouwen hier zijn gekleed in prachtige gewaden, per streek verschillend. In Essaouira liepen veel vrouwen in een traditionele Haik, alleen de ogen zichtbaar, maar in Sidi Ifni zijn het meer lange omslag doeken in allerlei kleuren, rond het hoofd en lichaam gewikkeld. De mannen dragen allemaal een lange mantel met een “ puntmuts capuchon”. Een Djellaba. Op de souk is vaak een waterdrager te vinden, een verkoper van water, gekleed in veelkleurige kleding met een mooie hoed met belletjes en kwastjes eraan zodat hij van ver te horen is. Prachtig om te zien, helaas mogen we niet altijd een foto maken of wordt meteen de hand op gehouden voor een paar dirham.

Nu zijn we dus in Sidi Ifni een leuk stadje boven op een rotsplateau, aan de Atlantische oceaan, vroeger een Spaanse enclave, waar nog resten van te zien zijn. We blijven hier deze week, het is weer mooi weer, temp 25 gr uit de wind, want die waait hier wel.
Jammer genoeg kan Gaia niet los op het strand lopen, er liggen grote moppen, wat het zijn weten we niet, eerst dachten we dat het kamelenpoep was, maar hier wordt gezegd dat het uit de zee komt, Gaia vindt het erg lekker, wat wij dus niet goed vinden, een zieke hond zien we hier niet zitten! Dan maar gewoon aan de lijn, met de poten door het water, heerlijk.

We hebben hier IN de receptie van de camping voldoende wifi om te kunnen skypen, maar laten jullie even weten wanneer je online bent want dan kunnen we naar het kantoortje lopen en inloggen!! Een sms-je met bv “skype om 10 uur” is voldoende.

Dit was het weer,

Veel liefs, Fred en Mirjam.

Ps, Het is nu half 11 en donker, Fred loopt net naar buiten om Gaia uit te laten en merkt dat de slippers van ons beiden verdwenen zijn, gelukkig hadden we de (kamelen) laptoptas een uurtje geleden wel naar binnen gehaald.

• 28 December 2012 - 13:08

Marga:

Lieve allebei,

Wat een reis, alleen krjg ik nu het gevoel dat jullie na Had-Dra wel even het idee hadden om verder maar vegetariër te worden gedurende de komende maanden.
    Zat net op de kaart te kijken en jullie zitten zo'n beetje tegen de westelijke Sahara aan, hoe ver zakken jullie nog af?
    Het landschap lijkt me geweldig, wat een foto's zullen dat worden. {zitten niet bij jullie laatste verslag?]

Ben benieuwd of ze vuurwerk afsteken in Marokko, zal een stuk rustiger zijn voor Gaia.
    Hier is de verkoop vandaag begonnen.

Kus uit Rotterdam en ik mail wel een scypetijd.
    Marga [en Frank natuurlijk]

• 28 December 2012 - 13:51

Linda:

He Fred en Mirjam!

Wat een verhalen allemaal. Jullie beleven erg veel! Leuk om te lezen, zo beleven we het van dichtbij :)

Kerst was hier gezellig met mijn familie en met Nienke! Veel spelletjes gespeeld en gegourmet. Dit weekend weer lekker verder met het huis, al mijn spullen moeten nog uitgepakt worden! Maar dat is het leukste werk :) Misschien gaan we ook nog even kijken naar een eettafel.

Veel plezier nog even. En doe voorzichtig!!

Groetjes

• 28 December 2012 - 14:12

Janengerdadegraaf:

wat kan jij leuk schrijven !!!echt heel leuk om te lezen... ik reageer nu alleen op dit verhaal,want de rest moet ik nog lezen.... zeg maar dag tegen jullie buren !!!

• 28 December 2012 - 17:19

Nienke:

Pap...Is er niet iemand naar je toe gekomen om je kamelen te bieden in ruil voor mama? ;-)
    Enne.... goed excuus om nu mooie lederen slippers aan te schaffen. Waarschijnlijk komen ze die jullie morgen aanbieden bij de camper. Haha... wat een prachtmensen zijn het ook!
    Ik merk dat jullie al goed aan het wennen zijn daar... Willen overnachten op een niet bewaakte parkeerplaats. Wie had dat ooit gedacht! Fijn om te lezen!

Hier alles goed! Weer volop aan het werk... San Francisco lijkt alweer lang geleden :-(
    Verder geen nieuwtjes...

Liefs! x