Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van campermediterra - WaarBenJij.nu Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van campermediterra - WaarBenJij.nu

Cordoba

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

27 Oktober 2011 | Spanje, Córdoba

Lieve allemaal!

Vol goede moed en vertrouwen dat nu verder alles goed gaat zijn we richting Zuid-Spanje vertrokken.
Via het zuidwestelijk gedeelte van de Extremadura reden we naar Zafra waar we een plaats om te overnachten vonden.
De Extremadura, een schitterend berggebied , vol open bossen van steeneiken, kurkeiken en olijfbomen. Met in de lucht grote roofvogels. Het wordt spaarzaam bevolkt door varkensfokkers die hun zwarte varkens laten grazen onder de eikenbomen. De dieren lopen vrolijk huppelend rond en doen zich tegoed aan de vele eikels die daar liggen.
De volgende dag rijden we door naar Cordoba, waar een stadscamping is zodat we de volgende dag de bus naar de Mezquita en het oude centrum kunnen nemen.
Maar de volgende ochtend regent het en niet zo`n beetje ook! Maar gelukkig, tegen de middag wordt het een beetje droog en gewapend met plastic regenjas en paraplu gaan we op weg.

De MEZQUITA, de grote moskee waar achter de muren, meer dan 850 zuilen van graniet, jaspis en marmer, bogen en een schitterende Mihrab, gebeds nis , te zien zijn. Met de oorspronkelijke moskee is men in 785 begonnen en er zijn in de loop der eeuwen verschillende delen aan toegevoegd. In de 16e eeuw werd de moskee voor een deel verwoest om plaats te maken voor een kathedraal in het centrum van de moskee.
Op de binnenplaats , waar de gelovigen zich wasten, groeien sinaasappelbomen. De Torre del Alminar, de 93 m hoge klokkentoren staat op de plaats van de minaret.

Zowaar als we dan weer buiten komen schijnt de zon, zodat we de Joodse wijk kunnen bekijken, smalle straatjes met winkeltjes en veel, heel veel barretjes, waar iedereen gezellig wat staat te drinken met wat tapas erbij. We hebben er ook meteen maar gegeten, wel zo makkelijk en gezellig!
Verder in de moderne winkelstraten was alles gesloten, we vroegen de buschauffeur waarom dat was, vakantie !? Vertelde hij.
Omdat we we geen zin hadden om daar dan nog langer voor in Cordoba te blijven zijn we de volgende dag doorgereden richting Sevilla, waar ons nog veel meer moois te wachten staat!!

Het weer is wel een beetje verandert, boven de 30 gr is het niet meer maar als de regenbuien, die kort maar hevig zijn, over zijn, dan lopen we toch zonder jas en is het een aangename temperatuur van boven de 20 graden.
We genieten dus nog steeds volop en hebben nog geen behoefte om naar huis te gaan, het bevalt prima zo!

Veel liefs Fred en Mirjam

• 30 Oktober 2011 - 10:03

Marga:

Lieve luitjes,

Wat een mooie foto's, gewoon een feest van herkenning, of we er zelf weer rondlopen, maar dat was toch echt in 2004! Wel erg lang geleden.
    Blij dat jullie weer genieten en nu waarschijnlijk al in Sevilla zitten.
    Wij hebben daar o.a. de joodse wijk en het paleis Real Alcazar bezocht, erg mooi en met heel veel patio's en tuinen erbij.
    Zit nu gelijk met de foto's naast me, dat begrijpen jullie natuurlijk wel.
    Frank is vandaag naar Utrecht, daar is een grote treintjesbeurs. Ik hoest me al een week drie slagen in de ronte [blijkt te heersen] dus ben maar eens lekker thuis gebleven.
    Komt Nienke nog naar jullie toe ?
    Kijk vol verwachting uit naar het volgende verhaal en foto's.
    Liefs, ook van Frank,
    Marga