Via de Serra da Estrela naar Fàtima? - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van campermediterra - WaarBenJij.nu Via de Serra da Estrela naar Fàtima? - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van campermediterra - WaarBenJij.nu

Via de Serra da Estrela naar Fàtima?

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

17 Oktober 2011 | Portugal, Lissabon

Hallo Allemaal!

Nee, de Serra da Estrela is het niet geworden, de Tomtom stuurde ons de verkeerde kant op (dat heb je ervan als je hem vergeet te updaten !) en voor we het wisten zaten we op de weg naar Tomar. Omdat we eerder al de route door de Serra genomen hadden zijn we maar doorgereden en hebben een nacht in Tomar gestaan om het stadje en het kasteel te bekijken. (en er Bacalhau te eten, de gedroogde stokvis, een specialiteit van Portugal).

Fátima is een bedevaartsplaats omdat op 13 mei 1917 Maria verscheen aan drie schaapherdertjes, het wonder herhaalde zich nog 5 keer steeds op de 13e, de drukste pelgrims dagen zijn dus op de 13e.
De dag dat wij er kwamen kijken, omdat we dat eens mee wilden maken, was de laatste processie van dit jaar. Dus met het idee: het kan wel eens druk worden in Fátima zijn we de volgende dag doorgereden en……
We kwamen terecht in een heksenketel: 9 grote parkeerplaatsen die allemaal volliepen met campers, bestelauto`s, gewone auto`s waar de achterklep van open kon en waar dan zeilen over gespannen werden. Ook werden er tentjes opgezet op plekjes waar dat amper kon en ging dat niet dan kwamen er lakens en lappen tevoorschijn om een plekje te creëren om toch wat eigens te hebben.
En dat alles op 11 okt, een dag vòòr de processie op 12/13 okt.
Tussen dat alles door reden agenten te paard en politie auto`s om alles te controleren!

De processie zelf `s avonds was indrukwekkend, met al die kaarsen, maar wel heel anders dan we al eerder hadden meegemaakt in Lourdes. Iedereen had een stoeltje meegenomen en het hele plein zat vol en maakte de kerkdienst in de open lucht mee. Alleen de geestelijken met het Mariabeeld liepen tussen de mensen door. Wij hadden een plaatsje op een galerij van de kerk gevonden en konden alles van bovenaf gadeslaan.
Het geheel duurde tot diep in de nacht, wij hebben dat niet helemaal meegemaakt maar toen ik om 3.30 uur even wakker werd hoorde ik de mensen nog steeds zingen.
Ook de volgende dag waren er steeds diensten, maar omdat wij daar niet voor kwamen zijn we doorgereden richting Lissabon.

Lissabon.

We waren al eerder in Lissabon en hebben toen een ronde langs veel schitterende musea gemaakt en omdat het de bedoeling is om over een week in Spanje naar Andalusië te gaan om daar oa het Alhambra te gaan bekijken, besluiten we gewoon gezellig door de straten te wandelen, te winkelen en te genieten van alles wat er te zien is.
Ook maken we een paar ritjes met het toeristische trammetje nr 28 en andere antieke trammetjes. Je komt dan in buurten waar je al lopend niet zo snel komt en die zeker de moeite waard zijn.
Het is een heerlijke stad, vol vertier, muziek, fado, cafeetjes, eettentjes, geuren, cultuur en heel veel nationaliteiten, wat de stad heel kleurrijk maakt. Een paar leuke dagen!

Morgen gaan we verder naar Sintra en zullen daarna aan de kust overnachten, dan kan Gaia weer eens lekker zwemmen, die heeft het ook warm met haar dikke vacht ondanks het feit dat Marjolein haar ondervacht zoveel mogelijk uitgedund heeft.

Verder leuke berichten! Arjen is voor de 2e keer internationaal kampioen geworden in Italië, gefeliciteerd!!! geweldig en is nu op zoek naar sponsors voor volgend jaar!
Nienke: fijn hoor een nieuwe kamer in een mooi huis in BCN en met kerst even thuis hè. Voor we naar huis gaan komen we kijken!

Foto`s komen later!!

Liefs, Fred en Mirjam.

• 17 Oktober 2011 - 20:44

Sanneke:

Hallo daar!

Klink allemaal heel leuk zeg!
    Kleine tip, toen wij vorig jaar op vakantie waren in Torremolinos gingen we ook naar Alhambra, en je kunt daar om het gebouw heen lopen en de omgeving is heel mooi, alleen konden wij dus n iet naar binnen omdat er geen kaartjes meer waren. Bleek dat je die moest reserveren. Wij hebben meer als de helft niet kunnen zien omdat het slecht te doen was met de rolstoel.

Veel plezier!