Het platte potje - Reisverslag uit Casfreiras, Portugal van campermediterra - WaarBenJij.nu Het platte potje - Reisverslag uit Casfreiras, Portugal van campermediterra - WaarBenJij.nu

Het platte potje

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

06 Oktober 2011 | Portugal, Casfreiras

Hoi, hoi,

Zondagochtend vertrokken we vanuit Torre de Moncorvo voor een tocht langs de Douro. Bij het archeologisch natuurpark do Vale do Côa, waar interessante rotstekeningen te zien zijn gingen we de bergen in en reden we hoog boven de wijngaarden met een mooi uitzicht over de velden, olijfboomgaarden en uiteindelijk de Douro, met veel mooie “stop, stop, een foto” momenten.
Het was erg warm 36 gr en dus stopten we even onder een paar mooie eucalyptusbomen. Even verderop zaten een aantal mensen te eten, maar vriendelijk als de Portugezen zijn zwaaiden ze naar ons, waarop Fred “ Ola!! “ riep, een gelach en geroep volgde en werden we gewenkt om bij hen te komen. Je geloofd het bijna niet maar 5 min later zaten we bij hen aan tafel en moesten we mee eten, salade, bacalhau, witte bonen met scampi`s , vruchten en taart toe!!!
Onvoorstelbaar, maar dit is de 2e keer dat ons dit overkomt, een paar jaar geleden ook al eens.
Het was een geanimeerd “gesprek” Veel lachen, losse woorden en handen en voetenwerk! Foto`s bekijken van hun kinderen en gelukkig had ik ook nog foto`s bij me zodat het een vrolijke boel werd.
De radio van de auto werd aangezet en 2 van hen waagden een dansje.
Tot slot met z`n allen op de foto en na een hartelijk afscheid gingen we weer verder richting Peso de Regua. Waar we een plaatsje vonden om te overnachten.
En met ons doen dat duizenden spreeuwen die op trektocht zijn en zich voor de nacht geïnstalleerd hebben in de bomen hier op het plein. Hopelijk zijn ze vannacht stil!!!

Inderdaad zijn ze een paar uur stil gebleven en hebben we rustig geslapen, daarna het stadje bekeken en boodschappen gedaan voor de bbq, want we willen vanmiddag naar een camping rijden om de was te doen, te wandelen en te bbq-en. Fred heeft eindelijk zijn visjes gekocht en is heel wat van plan!!!
Camping Quinta Chave Grande ligt in een mooi dal en we zoeken een plekje met mooi uitzicht.
We installeren ons en de bbq, een leuk klein typisch Portugees potje dat we een aantal jaren geleden in Portugal gekocht hebben wordt ook gelijk te voorschijn gehaald, het kan maar klaar staan!!
Dan zien we dat de mensen voor ons vertrekken en we besluiten toch 10 meter op te schuiven omdat we dan nòg beter staan. Gauw alle spullen bij elkaar gezet en dan gebeurt het:

Fred rijdt met de camper weg en we horen een harde klap, HET POTJE IS HELEMAAL PLAT. Weg BBQ ! Wat moeten we nu met de visjes, Fred raakt er niet over uitgesproken, ons mooie potje, helemaal plat. We besluiten de dag erna naar de markt in Satâo te gaan om te kijken of ze nog verkocht worden. We hadden er nog wel gezien in Lamego, maar dat was 60 km terug en om nu daarheen te rijden was wel een beetje te gek.
Op de markt waren ze niet meer en we besluiten even een stukje verder in Viseu te gaan kijken of we er daar een vinden.
En ja hoor!!! Ze zijn maar € 2,79 (???) dus kopen we er meteen maar 2 (haha) Fred helemaal gelukkig en de visjes smaakten extra lekker!!

Het weer is nog steeds goed, boven de 30 gr,overdag heel warm maar `s avonds koelt het af zodat het in de camper goed slapen is. Portugal is prachtig zo in het najaar met veel vruchten: sinaasappel, citroen, vijgen, kaki, overal druiven, walnoten, tamme kastanjes, hazelnoten en amandelen. Heerlijk!!

Over een paar dagen vertrekken we langzaam richting Sintra, (Marga!) dan horen jullie weer meer!

PS
Arjen al veel vis gevangen? Denk erom hoor het internationale kampioenschap in Italië moet je weer binnen halen!
Sanneke, hij is zo weer terug hoor!

Jasper en Laura, succes met de verkoop van jullie huis en gefeliciteerd met nr 2 en fijne vakantie!

Nienke, we zien je weer in BCN (of eerder in zd spanje)!!

Marga, wat voor feestje? niet jullie trouwdag toch? wanneer is het feest dan kunnen we er rekening mee houden!!!

Liefs, Fred en Mirjam en Gaia

• 06 Oktober 2011 - 21:54

Nienke:

HET potje plat! Ow nee... Ik weet hoe belangrijk die voor jullie was ;-) en inmiddels ook voor mij.... Zo'n fijne bbq. Daar vallen de worstjes niet vanaf! hahah! gelukkig is de nieuwe precies hetzelfde ;-) Gelukkig maar!... Kan ik straks weer lekker mee bbq-en met HET potje nr. 2.

Enne... wat klinkt Portugal fijn met z'n vriendelijke mensen! Enjoy!!!

Liefs!