Van Ouzoud naar Moulay Bousselham - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Van Ouzoud naar Moulay Bousselham - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Van Ouzoud naar Moulay Bousselham

Door: Mirjam, foto's Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

09 Februari 2013 | Marokko, Moulay Bou Selham

Hallo allemaal,

Ons volgende verslag komt weer heel ergens anders vandaan! We zijn weer aan de kust, om een weekje vakantie te houden, reizen is nl wel vermoeiend! Haha

Ik was met mijn verhaal in Ouzoud gebleven, op camping Zebra (www.campingzebra.com ). We hebben er lange wandelingen gemaakt en heerlijk gegeten, de koks op de camping zijn Marokkaanse vrouwen uit het dorp die de streek gerechten koken, dus niet de tagines die je in de toeristen centra krijgt: heerlijk!

Maar goed na een kleine week begon het weer te kriebelen, we willen meer zien en besloten we naar een camping aan een groot stuwmeer te gaan, zo’n 100 km verder. Helaas, toen we daar aankwamen bleek de camping niet aan het meer maar in een kloof te liggen. Dat betekend dus in de ochtend laat de zon en om een uur of 4 is de zon alweer verdwenen, dus koud!!!!
Dan maar door naar Beni-Mellal, waar volgens de vriendelijke plaatselijk bakkersvrouw een camping moest zijn.
Niet dus, maar ondertussen begon de tijd te dringen, het werd steeds later en om in donker over de Marokkaanse “snelwegen” te rijden wordt afgeraden: Ezelwagentjes zonder verlichting en vrachtwagens als tegenligger op de smalle bergweggetjes is levensgevaarlijk!!
We reden dus zo snel mogelijk van dorp naar dorp, ondertussen rond kijkend of we niet een plek zagen waar we een beetje veilig konden overnachten.
Tot we in Khenifra kwamen, ook daar geen camping maar een vriendelijke politie agent wees ons naar het parkeerterrein van het politiebureau, daar zouden we veilig staan en inderdaad we hebben er heerlijk geslapen na een lange dag auto rijden. Maar ondertussen zijn we wel alweer een heel stuk noordelijker, wat eigenlijk niet de bedoeling was.
We hebben het gevoel dat we te snel uit het mooie zuiden weggegaan zijn, maar volgend jaar halen we die schade wel weer in.

Na Khenifra zijn we naar Azrou gereden en hebben er op een soort “Efteling” camping gestaan.
Het is de gewoonte in Marokko om, als je iets wil bouwen, eerst de tekeningen van het project in te leveren, waarna je met de bouw mag beginnen.
Daarna als het geheel af is, wordt er gekeken of je een vergunning krijgt om het geheel te openen.
Nu was er dus een Olie sjeik die een heel duur resort wilde bouwen, met heel grappig een camping erbij waar mensen gratis mochten staan (?!).
Helaas toen het geheel af was , werd er geen vergunning gegeven om het in gebruik te nemen. Nu staat daar al 4 jaar, een zeer luxe “kasteel” helemaal leeg, bedden al opgemaakt voor de gasten, zwembad vol enz.
Alleen de camping mag gebruikt worden voor een heel klein bedragje. We kregen er smorgens nog een lekker vers broodje gratis ook, dank zij de olie-sjeik!

De volgende dag zijn we doorgereden naar de Koningsstad Meknes, met een vrije camperplaats aan de muur van de Medina.
Het is de 3e van de 4 koningssteden die we bezocht hebben, alleen Rabat hebben we overgeslagen, maar dat komt nog wel een keer!
Alweer een Medina met al de kleine winkeltjes in de kleine straatjes, we hebben er heerlijk rond gedwaald en wat leuke kleine dingetjes en fruit gekocht en de mooie stad en moskee bekeken.

Nu staan we weer op de camping van Moulay Bousselham aan de lagune waar we aan het begin van onze reis ook gestaan hebben.
We hebben nog bijna 3 weken voor we Marokko uit moeten omdat dan onze visum verlopen is.
Maar zover is het nog niet, jullie zullen weer van ons horen!!

Liefs, Fred en Mirjam

• 10 Februari 2013 - 15:15

Hanny:

Wat heerlijk, dat jullie er zo van genieten.
    Ik ben verbaasd over de verscheidenheid qua natuur/ omgeving.
    Mirjam, ik denk te weten dat jij de schrijfster bent, wat doe je dat goed.
    Ik wens jullie nog heel fijne weken in Marokko.

Groetjes, Hanny.

• 15 Februari 2013 - 14:46

Gerdadegraaf:

ik nheb weer geprobeerd naar de foto,s te kijken maar ???!!!!!!!!!!!!!!!!