8 dagen Tafraout - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu 8 dagen Tafraout - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

8 dagen Tafraout

Door: Mirjam, foto's Fred

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

13 Januari 2013 | Marokko, Tafraout

Lieve allemaal!

Alweer een week voorbij! Het gaat zo snel, we zitten al op de helft. Maar goed we hebben nog heel wat voor de boeg: het binnenland.

Na Tiznit, zijn we naar Tafraout gereden, een klein plaatsje in de bergen op 1200 m. hoogte, dus overdag heerlijk warm zo`n 20 -24 graden maar als de zon onder is een graad of 5, bar koud dus. Maar we hebben een lekker warm dekbed bij ons!

Bestaat toeval? We reden Tiznit uit en ergens boven in de bergen werden we ingehaald door een andere camper, haha de buurtjes, die we 5 dagen eerder in Sidi Ifni hadden achtergelaten, ook op weg naar Tafraout! Zo stonden we een paar uur later weer op dezelfde camping.

Tafraout is een leuk plaatsje, maar de omgeving is schitterend, palmen, prachtige bergen, die constant van kleur veranderen, al naar de stand van de zon.
Op woensdag is er ook hier weer een grote souk, waar de hele omgeving op af komt om inkopen te doen.
Veel mogelijkheden om heerlijke wandelingen te maken, wat we dan ook iedere dag doen. Na afloop belonen we onszelf dan op een terrasje waar we een heerlijk glas versgeperst sinaasappelsap drinken met een “oliebol” erbij die we aan de overkant halen bij een kraampje, vers gebakken! (zie foto).

Tafraout is ook het dorpje waar de kameel leren-slippers en schoenen gemaakt worden. In kleine werkplaatsjes zijn ambachtslieden aan het werk en worden met de hand de “Babouches” gemaakt. Iedere marrokkaan, man of vrouw loopt erop, de mannen op gele en de vrouwen op rode slippers/schoenen. Wij nu dus ook! En ze lopen heerlijk!

Op een van onze wandelingen kwamen we bij een ander restaurantje, buiten het dorp en besloten een kopje mint-thee te drinken. De eigenaar liet ons het prachtig ingerichte restaurant zien en boven op het dakterras wees hij ons op de rotspartijen, waar gezichten in te zien zijn volgens hem. De mint thee kregen we gratis van hem (we hadden het kunnen weten, we zijn in Marokko toch?)
Omdat het er zo leuk uitzag, vroegen we hem of we deze zondag konden komen eten bij hem. Hij glunderde ja, dan had hij een verrassing voor ons.
We zijn er vanmiddag samen met de buurtjes geweest, Het eten was heerlijk, Marokkaanse Harire soep met dadels, erna de couscousschotel met kip en groenten en rozijnen. Het toetje was ook weer typisch Marokkaans, plakjes sinaasappel bestrooid met kaneel, heerlijke combinatie, probeer het maar eens!
De man bleek een enorme grapjas te zijn tijdens het eten, en na de sinaasappel vroeg hij Gerda en mij mee te gaan om te helpen bij het maken van de thee.
Achter in een andere kamer waar ook zijn vrouw was, kregen we lange gewaden aan en werden we omgetoverd tot Marokkaanse vrouwen, we moesten even wachten en mochten toen weer mee terug:
Hahahaha …….Fred en Jan bleken opeens 2 Marokkaanse mannen in lange Djellaba’s. De man lachen, we moesten meteen op de foto, maar zijn vrouw moest in de keuken blijven, zij mocht/wilde niet op de foto!
Hij heeft zijn eigen show gemaakt waar wij een rol in vervulden!!

Wat een schitterend land en wat een prachtige mensen!!

Morgen gaan we weer verder naar Taroudant, op naar het volgende avontuur.

Veel liefs van ons, Fred en Mirjam

• 16 Januari 2013 - 19:45

Marga:

Lieve allebei,

Er blijven maar fantastische foto's komen van jullie, wat een belevenis. Heel charmant die foto van jullie in "klederdracht". [doen ze in Volendam ook, maar dan net even anders. ha, ha]

Zo bij jullie is het nog 20-25º hier zitten we inmiddels geheel in de sneeuw, alleen Groningen niet geloof ik.
    Prachtig, een volkomen witte wereld en we hebben dus gelijk al sneeuwwandelingen gemaakt, trainen!
    Winter zoals een winter behoort te zijn. De elfstedenkoorts komt gelijk weer in het nieuws en de eerste marathon op natuurijs is al gereden. Wat een verschil met jullie omgeving, woestijn, palmen, kamelen.
    Groter verschil kan niet. Hoop dat jullie heel erg genieten en volgend jaar gewoon naar Lapland.
    Nog heel veel mooie reisdagen en tot de volgende reportage.

Liefs, ook van Frank
    Marga