Naar het noorden van Marokko - Reisverslag uit Asilah, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Naar het noorden van Marokko - Reisverslag uit Asilah, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Naar het noorden van Marokko

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

25 Maart 2014 | Marokko, Asilah

Donderdag 13 maart, nadat we Laura naar het vliegveld gebracht hadden zijn we naar Ouzoud gereden en hebben daar 4 dagen op een camping gestaan. De was gedaan, camper schoongemaakt en leuke wandelingen naar de watervallen van Ouzoud gemaakt.
Verder hebben we ons voorbereid op een reis richting het noorden van Marokko. Het gekke is dat we als we weer richting Tanger gaan, we voor ons gevoel richting huis gaan, terwijl we nog ruim 3 weken in Marokko mogen blijven wat visum betreft. Maar dat zetten we van ons af en rijden we via Beni Mellal (supermarkt Marjane) en Khenifra (waar we op de parking van de politie overnachten) richting Azrou naar de Camping van de Sjeik zoals wij de Eurocamping noemen.
Het toeval wil, of het waar is weten we niet dat de Sjeik jarig is, hij is in ieder geval wel aanwezig en bied iedere campinggast ‘s avonds een heerlijke Tajine aan! Het kasteel/hotel van de Sjeik staat nog steeds leeg, er is nog steeds geen vergunning om open te gaan! Wel mochten het we samen met een bewaker bezichtigen. Wat een luxe daarbinnen, veel roze marmer, prachtige badkamers en alles heel mooi afgewerkt. Jammer dat zoiets al een paar jaar leegstaat alleen omdat men het vertikt een vergunning af te geven om open te gaan.

Na 2 dagen reden we verder richting Fes waar we aan de rand van de Medina een plek voor de nacht vonden. We wilden met de taxi naar de leerlooierij om vandaar via de medina naar de camper terug te lopen.
We vonden een taxi en ik dacht dat ik de man duidelijk gemaakt had waar we heen wilden. Helaas reed hij richting de buitenwijken, dat was niet de bedoeling, hij sprak alleen Arabisch en ik kon hem niet duidelijk maken dat het niet de goede richting was, het boek er maar bij gehaald en een plattegrond laten zien. Ohhh nu snapte hij en even later zette hij ons op de plek waar we ingestapt zijn er weer uit: 20 DH voor de rondrit! We zijn toen zelf maar de Medina ingegaan, wat overigens goed te doen was zonder gids, we zijn niet verdwaald.
’s Nachts werden we om 4.30 uur gewekt door de Muezzin (die de gelovigen oproept tot gebed) we stonden vlak bij de moskee, zo’n hels kabaal hadden we niet eerder gehoord, zelfs niet in Marrakech. Het gebed duurde meer dan 15 minuten, van slapen kwam niet veel meer.

Na Fes zijn we via Meknes richting Chefchaouen gereden. We kwamen door Moulay Idriss, een leuk dorp boven op een berg. Het bord langs de kant van de weg gaf aan dat we rechtdoor moesten rijden maar onze Tommie is erg eigenwijs (net als wij trouwens)en gaf aan dat we rechtsaf moesten. Onderweg veel mensen die gebaren maakten om te keren, maar ja wij wilden rechtdoor…….
En kwamen midden op de grote souk terecht die daar op maandag gehouden wordt. Kramen aan weerszijden van de weg, bestel auto’s die in de weg stonden. Luid toeterend, afgekeken van de Marokkanen, reden we er midden door, af en toe wat boze blikken en ezeltjes die aan de kant schoten, maar ook agenten die ons vriendelijk hielpen, kwamen we, na ongeveer 1 kilometer, aan de andere kant uit.
Laat in de middag kwamen we in Chefchaouen, het blauwe dorp aan, waar we niet op de camping maar op de parkeerplaats van Hotel Atlas, in de buurt een groep campers van de NKC gingen staan. Ach 1 camper meer of minder dachten wij, maar daar dacht de reisleiding anders over. Hij dacht het alleenrecht te hebben! Maar we zijn er blijven staan.
De volgende dag zijn we Chefchaouen ingegaan, we waren er al eerder geweest maar met regen en een keer toen de zon niet scheen. Wat een verschil met nu, zo gezellig en alle winkeltjes waren open. Iedereen was ook zijn of haar huis weer blauw aan het schilderen, men gebruikt er kalk met plantaardige verf voor, dat is na de regen periode wel nodig om te schilderen.
Het was fijn om er weer te zijn!!

We zijn nu in Asilah beland, we blijven hier tot vrijdag 28 maart, dan gaan we weer terug naar Spanje en gaan via Portugal richting huis.
Wat internet betreft zijn we tot vrijdag dus bereikbaar en daarna ook weer telefonisch via sms of als we af en toe internet via een restaurant of de Mac hebben. Maar we houden contact!!

Veel liefs, Fred en Mirjam

• 26 Maart 2014 - 08:15

Ellen:

Weer een leuk verslag om te lezen. Rustig aan en nog even genieten. Laat zodra het kan, weer wat van me horen.

Liefs, Ellen

• 26 Maart 2014 - 10:33

Leentje & Jos:

Ik kan alleen maar in herhaling vallen, wat een geweldige reis en wat een mooie foto's weer.

"...weer terug naar Spanje en gaan via Portugal richting huis." JULLIE WORDEN VERWACHT HÈ!!! Laat de reisroute door Portugal even kennen aub, kunnen we eventueel nog enkele tips geven.

Liefs, Leentje

• 26 Maart 2014 - 19:21

Linda:

Wat een verhalen weer, wat heerlijk om te horen over wat jullie allemaal mee maken en dat het zo goed met jullie gaat! Geniet nog even van Marokko!

• 26 Maart 2014 - 21:31

Herman En Ria:

Opnieuw een mooi verslag van jullie belevenissen. Wat een kleurrijk land is Marokko.