Tapijtje kopen - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu Tapijtje kopen - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van campermediterra - WaarBenJij.nu

Tapijtje kopen

Door: mirjam

Blijf op de hoogte en volg campermediterra

08 Februari 2014 | Marokko, Tafraout

We waren 12 dagen in Tafraout en hadden het heerlijk naar ons zin, redelijk weer, zon en lekker warm. En gezellige contacten met medecamperaars!

Na Ait Mansour (zie vorige verslag) hebben we verder een lange wandeling door de bergen gemaakt en kwamen onderweg echte nomaden tegen die in “tenten” van lappen en plastic vellen wonen.
Als wij er langs lopen is een vrouw bezig de schade aan de tent te herstellen, de wind heeft het plastic weggewaaid. De tapijten liggen op een struik te drogen, een kraal is gemaakt om de schapen en geiten ’s nachts bij elkaar te houden. Hoe eenvoudig leven deze mensen, maar ook, in onze westerse ogen, wat een moeilijk leven!
Als we verder lopen komen we boven op de bergkam en kijken het volgende dal in waar 2 dorpen liggen, we lopen nog een stukje naar beneden maar besluiten niet verder te gaan, wie weet hoe ver het is en waar we uitkomen. Wel spannend trouwens maar ook erg vermoeiend. We genieten van de rust en de schitterende omgeving en komen na uren lopen voldaan terug in de camper.

Ook de Babousches hebben we gekocht en nog wat andere leuke dingetjes (leuke cadeautjes!!) en toen vonden we het weer tijd worden om onze reis te vervolgen:
Over Igherm richting Taliouine. Nou dat hebben we geweten, de weg was slecht tot zeer slecht met af en toe een stuk goed asfalt. We hebben er 6 uur over gedaan! Maar goed de omgeving was het meer dan waard! Werkelijk schitterend!

In Taliouine zijn we 1 nacht gebleven, de camping lag ver buiten het dorp en onze bedoeling was toch om door te rijden naar Tazenakht het stadje dat bekend staat om zijn tapijten.

Tazenakht: We hebben er een tapijtje gekocht, wat een ervaring was dat!
Het was niet onze bedoeling maar het gebeurde gewoon (?) en het was een leuke ervaring!
We liepen bij op de markt langs alle winkeltjes met tapijten, kruideniers en slagers, alles door elkaar. Bij de slager werd net een mooi tapijt bezorgd en voor de grap vroeg ik wat zo’n tapijt moest kosten. Had ik dus niet moeten doen!
De verkoper van het tapijt, Omar zoals hij later bleek te heten, zei dat we beslist even bij zijn winkel moesten komen kijken en ja we gingen weer mee, vooral ook omdat we wel nieuwsgierig waren of hij een mooi tapijt voor ons had.
Dat had hij zeker, maar we wilden nu niets kopen , maar pas op de terugweg als we hier toch weer langs zouden komen, geen probleem vonden ze. Gastvrij als ze zijn werd er meteen thee aangeboden, Saffraan thee, heerlijk! Ondertussen lieten 2 andere verkopers ons nog wat mooie tapijtjes zien en vertelden over de materialen waarvan ze gemaakt waren en door wie: de vrouwen van de coöperatie 3 km verderop. Heel interessant allemaal!
Op de vraag of ik niets te ruilen had antwoorde ik: ja, ik heb m’n oude bergschoenen, Oh, antwoorde hij, voor m’n oude moeder in de bergen, die zou ze goed kunnen gebruiken. Toen ging het fout, want toen begon het onderhandelen over een tapijtje dat ik erg mooi vond!
Uiteindelijk waren we, naar ons idee, voor een heel leuk prijsje een tapijtje rijker en een paar bergschoenen armer.
Maar, toen kwam het, we moesten mee blijven eten!
Tussen de tapijten werd een laag tafeltje gezet, 5 krukjes eromheen en de ventilator kachel aangezet omdat Fred het koud had. Even later kwam een tajine op tafel en hebben we met z’n vijven (3 verkopers en wij) heerlijk op z’n Berbers uit de tajine gegeten, dus met de handen en uit 1 schaal. Fred zei later: “dit was de lekkerste tajine tot nog toe”. Wat een gastvrijheid!!
Later vroegen we ons af of we niet beiden een goede deal gesloten hadden, 2 partijen blij?

Zo bestaat deze reis uit veel ervaringen en contacten die we zeker niet hadden willen missen!

groetjes, Fred en Mirjam

• 08 Februari 2014 - 11:26

Herman En Ria:

Mirjam en fred.
    Mooi verslag en wat een belevenissen en ervaringen.
    Groet
    Herman en ria.

• 08 Februari 2014 - 13:17

Arjen En Linda:

He lieve (schoon)ouders,

Wat een verhalen en wat maken jullie weer veel mee! Heerlijk om te horen van de bergen! En wat een grappig verhaal van het tapijt. We zijn erg benieuwd hoe die eruit ziet. Misschien op de terugweg weer een hapje eten bij deze mannen? ;) geniet lekker verder!

Liefs ons

• 08 Februari 2014 - 13:44

Nienke:

Het blijft een heerlijk verhaal! En nu ik het nog eens na lees zal ik echt op hun aanbod in gaan om bij de coöperatie langs te gaan! Fantastisch toch!! Wat een ambacht!! x

• 08 Februari 2014 - 16:10

Ineke:

Wat leuk toch, wat staan jullie open voor allerlei contacten en ervaringen! Dit is de goeie reishouding, zeker voor zo lange tijd! Geniet ervan!
    Ineke

• 09 Februari 2014 - 16:59

Marga:

Zo, avonturiers, jullie hebben er weer lekker de gang in.
    Prachtig verhaal over je tapijtje, lgt dat nu opgerold op het dak?
    Zien op de foto dat jullie ook bij het Atlasgebergte in de buurt zitten; wij hoorden dat daar voor het eerst in 40/50 jaar in het lage gedeelte sneeuw was gevallen, dus toch "wintersport"?
    En dan nu de woestijn in met naar we hopen een prachtige oase onderweg, iets uit 1001 en één nacht.
    Ben nog steeds nieuwsgierig naar wat jullie toen gegeten hebben en wat absoluut niets voor ons was.
    Kan wel iets verzinnen maar dat zal ik maar niet noemen.
    Volgens mij vlieg de tijd voor jullie, hoe gaan jullie verder ?
    Goeie reis verder en liefs van ons beiden,
    Marga

• 09 Februari 2014 - 19:43

Gerda:

leuk jongens. het verbaasd mij telkens weer , hoe jullie het voor elkaar krijgen ,,, die mensen foto,s. bij mij wordt er aldoor gezwaaid, no,,no,,no. en ?? na die tajine geen buikklachten gehad fred ?? ga je toch aan het eten wennen. en ja ,,, heel benieuwd waar laat je dat kleed [[ je ]]????? onder de matras ?? nog een heel leuke reis . kus uit tafraoute.